Få tillgång till plus - endast 1 krona första månaden

Nu kulminerar julhandeln på nätet

Ekonomi
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:

Presentkort och kläder står högt upp på de svenska önskelistorna och drygt 50 procent kommer att handla julklappar både i butik och på nätet i år. Det visar en undersökning gjord av jämförelsetjänsten PriceRunner.

Den svenska julhandeln slår rekord efter rekord och i mitten av december förväntas den nå sin kulmen, när många väljer att klicka hem julklappar på nätet.

I en undersökning genomförd av PriceRunner uppger 28 procent av de tillfrågade att de avser att handla en större andel av sina julklappar online i år jämfört med ifjol, medan ungefär hälften svarar att de kommer att handla både på nätet och i fysiska butiker.

Den svenska julhandeln är inne på slutspurten och nu väljer många svenskar att handla klappar på nätet.
Foto: MIKAEL ANDERSSON / TT

Av de 1 000 personer som deltog i undersökningen uppgav 52 procent att de föredrar att handla julklappar på nätet.

Men näthandeln behöver inte enbart vara negativt för de fysiska butikerna.

– Vi ser att en stor del av konsumenterna köper online, men väljer leverans till butik. På det sättet är det en win-win-situation då många butiker ges möjlighet till att sälja mer när vi hämtar det vi beställt på nätet, säger Nicklas Storåkers, vd PriceRunner, i ett pressmeddelande.

Många butiker går i dagarna ut med information om sista beställningsdatum för att få julklapparna innan jul. Vissa butiker utlovar leverans i tid för beställningar som genomförs så sent som den 21 december, men som konsument kan det vara klokt att kontrollera lagerstatus och leveranstid för respektive produkt.

Så julhandlar svenskarna 2018

• 53 % kommer handla julklappar både på nätet och i fysiska butiker

• 27 % handlar i en fysisk butik eftersom de tycker att det är mer inspirerande

• 26 % handlar i en fysisk butik eftersom de värdesätter att handla lokalt

• 13 % jämför priset för julklappar de själva fått

• 49 % har en budget för julklappar på upp till 3.000 kr

• 14 % har en budget för julklappar på under 1.000 kr

• 23 % har en lägre budget än förra året

Källa: PriceRunner

Så här jobbar MT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.