Låt hela Sverige leva på riktigt

Debatt
PUBLICERAD:
Att hela Sverige ska leva är ett slitet uttryck, använt av många politiker i sin strävan att fiska röster på landsbygden. Vackra ord om att hög nivå på samhällsservicen ska vara självklar, oavsett vilken del av landet man kommer ifrån, återfinns i samtliga riksdagspartiers respektive partiprogram. När det kommer till vilken politik som faktiskt förs är det dock annat ljud i skällan.

Från KDU:s sida är vi tydliga med att vi vill sätta stopp för den landsbygdsfientliga politik som har förts av S/MP-regeringen sedan 2014. Inskränkt äganderätt av skog, höjda drivmedelsskatter för fordon, flygskatter och försämrade villkor för småföretagare är bara några av de politiska aber som främst drabbat de människor som lever utanför storstädernas tullar. Med miljöpolitiska mål som förevändning har man steg för steg monterat ner förutsättningarna för en levande landsbygd.

När Miljöpartiets Isabella Lövin i SVT:s Agenda (10/2) säger att det är landsbygden och bönderna som kommer drabbas hårdast av klimatförändringarna, har hon helt rätt. Klimathotet hänger över oss och vi ska givetvis ta det på allvar. Det som är märkligt med Lövins politik är hur hon tror att vi ska kunna klara oss bättre när hårdare villkor för svenska bönder gör att vi tvingas importera mer och mer mat. Istället borde vi satsa mer på innovation och ge möjlighet för våra lantbrukare att producera på toppen av sin kapacitet. Att till exempel utbetalningen av ekonomisk ersättning för förra sommarens skogsbränder och torka har dröjt, leder till att gårdar får lägga ner sin verksamhet på grund av brist på resurser.

Ironiskt nog är det just det parti som förut hette Bondeförbundet som nu gör det möjligt för Socialdemokraterna och Miljöpartiet att fortsätta utarmningen av svensk landsbygd. De drivmedelsskatter som Annie Lööf under valrörelsen med emfas kritiserade blir inte bara kvar, utan kommer att höjas allteftersom mandatperioden fortskrider. Att man sedan öppnar för att ersätta bilpendlande landsbygdsbor med en något större skattereduktion blir nästan ett hån mot dem som har flera mil till närmaste affär eller behöver stora maskiner i sin livsmedelsproduktion.

Med de höga miljö- och drivmedelsskatter som S, C, L, V och MP nu står bakom kommer bilen i slutändan att bli en statussymbol, enbart lönsam för de med höga inkomster. Problemet är att de flesta människor inte kör sin bil för att skaffa sig högre status, utan för att de måste. Det är dags för partierna i regeringsunderlaget att vakna och inse att vi inte löser klimatkrisen enbart med moraliska pekpinnar. Vi behöver tillväxt, innovation och smarta lösningar, men framför allt måste vi förenkla vardagen för dem som förser Sverige med mat. Annars blir framtiden svårare för oss alla.

Adam Jansson

Miljö- och landsbygdspolitisk talesperson för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet

Carl Olehäll

Ekonomisk-politisk talesperson för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.