Skratt och allvar med "Hej Hyper"

Skola & utbildning
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Publiken fick bekanta sig med karaktären Em.
Barnmusikalen “Hej Hyper” bjuder på en fartfylld föreställning med många skratt och eftertänksamhet för både barn och vuxna. Under torsdagsförmiddagen kom den till Ullervads skola.

Publiken bestod av elever från förskoleklass till årskurs tre som samlades tillsammans med lärare i idrottssalen på Ullvervads skola i Mariestad. Bakom barnmusikalen står Friends och Hjärnfonden. Attention Skaraborg var med och arrangerade torsdagsföreställningen. Syftet med projektet är att öka kunskapen kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), som till exempel ADHD, autism och Aspergers syndrom. Samt att skapa en bättre förståelse och skolmiljö för barn med NPF.

“Hej Hyper” hade premiär i Stockholm den 18 januari och är nu inne på sin fjärde turnévecka på skolor runt om i landet.

– Vi fick förfrågan om att medverka och tackade såklart ja, det är ett mycket intressant och viktigt ämne att synliggöra och lyfta fram. Att anpassa utifrån ett NPF-perspektiv gynnar alla elever, säger Kajsa-Stina Helmersson, rektor på Ullervads skola.

Ämne som berör

Publiken får följa med in till nioåriga Em:s rum. Hon har precis kommit hem från en dålig dag på fritids och är arg. Hon berättar om hur jobbigt det kan kännas att gå ut på rast eller att inte kunna gå på kalas fast man så gärna vill, och känslan av att inte kunna vara tyst och sitta still. På scen står Katarina Krogh, skådespelare, och Martin Nick Alexandersson, utbildare och turnéledare.

– Reaktionerna från barnen kan variera, från knäpptyst till livliga diskussioner. Barnen är ofta engagerade och ställer frågor. Vi hoppas kunna minska stigmatiseringen och höja kunskapen genom att berätta historien om en tjej som kanske inte så ofta berättas, säger Martin Nick Alexandersson.

Elsa Svantesson, 8 år, och Helmer Georgii, 10 år, är två av barnen som tittade på föreställningen och ställde frågor efteråt.

Helmer Georgii och Elsa Svantesson gillade föreställningen.

– Jag tycker att det var både intressant och roligt. Jag blev sugen på att gå hem och dansa. Det är bra att man får en förståelse för hur det kan kännas när man blir arg ibland, säger Helmer Georgii.

Elsa Svantesson instämmer i att det var både roligt och allvarligt.

Samtalsspridning

“Hej Hyper” syftar till att skapa vidare dialog i klassrummet, med bland annat en karaoke-app för barnen och en senare föreställning för skolpersonal.

– Vi arbetar mycket med att anpassa skolmiljön och se olika behov. Vi har en god atmosfär på skolan med trygghet och acceptans över det faktum att vi alla är olika, säger läraren Victoria Nordberg.

Barnen fick prova olika sorters hjälpmedel.
Så här jobbar MT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.