20 kilometer mötesfri europaväg ska byggas mellan Mariestad och Götene.
När Trafikverket presenterade förslag till ny väglinje vallfärdade folk till pastoratsgården i Björsäter för att vädra sina åsikter.
Efter år av utredningar, allmänna möten och samrådsförfaranden kunde Trafikverket i december 2017 påbörja arbetet med att utforma planförslag inom ramen för den så kallade blå korridoren i kombination med den gröna.
Under onsdagen fick allmänheten för första gången ta del av hur arbetet fortlöpt, när den framtida sträckningen av E20 mellan Mariestad och Götene presenterades.
– I stora drag är väglinjen klar, men det kan bli aktuellt med vissa justeringar, säger Jonas Ylander från konsultfirman Markera Göteborg AB.
– Vi tycker att det är ett bra förslag som tagits fram. 20 kilometer ny väg hör inte till vanligheterna att projektera, säger Marita Karlsson, projektledare på Trafikverket och jämför med etappen förbi Hova som var hälften så lång.
Förslaget är en mötesfri landsväg med mitträcke och genomgående 2+2 körfält med planskilda korsningar/trafikplatser.
– Totalt är tio övergångar inplanerade, konstaterar Ylander.
Från Mariestad löper den nya väglinjen söder om nuvarande E20-sträckning förbi Lugnås och vidare till Halvfara, där den nya vägen dras norr om Brännebrona vidare mot Götene.
Är det många fastigheter som berörs?
– Några enstaka fastigheter kommer att behöva lösas in. Det finns mark- och fastighetsägare som berörs mer än andra. Vi har en pågående dialog för att hitta lösningar med berörda, säger Marita Karlsson.
Blir nuvarande E20 kvar?
– Ja, hela sträckan behålls och anpassas till lokalväg. Vägen smalnas av från tolv till nio meter. Sex meter blir bilväg, sedan blir det 1,5 meter vägren på båda sidorna för cyklister, mopedister och övriga långsamtgående fordon.
Många reaktioner
Bara några minuter efter att samrådsmötet (som genomfördes som ett öppet hus) inletts var pastoratsgården i Björsäter smockfull med besökare. På en vägg visades visualiserade filmer över sträckningen, runt borden studerades kartor i detalj. Många passade på att ställa frågor och lämna synpunkter.
– På det stora hela ser det bra ut, men jag saknar anslutning till den gamla spårvägen på Lugnåsberget. Vägen används som vandringsled och förbinder Lugnåsberget med Kinnekulle. Där behövs det någon form av lösning, tycker Pia Åkesson, boende på Lugnåsberget,
Flera röster höjdes över det faktum att det inte finns någon avfart planerad vid Halvfara.
– En jättemiss med tanke på all tung trafik till industrierna i Hällekis, det påtalade jag när det skulle väljas korridor för ett par år sedan. Norrifrån kommer trafiken till Hällekis att svänga av i Lugnås, förbi Kvarnstensskolan mot Äskekärr, säger Karin Jonsson, som bor på en gård precis på kommungränsen.
– Jag är även jätteorolig för vattenavrinning. Markerna norr om Brännebrona är sanka och svämmar ofta över; vart ska vattnet från E20 ta vägen, fortsätter Jonsson.
Fram till den 16 maj finns chans att lämna synpunkter på förslaget för E20 etapp Götene-Mariestad.
Marita Karlsson, vad händer nu?
– Till att börja med ska allt sammanställas och sedan planeras ett nytt samrådsmöte till hösten. Det ska även göras en miljökonsekvensbeskrivning som ska godkännas av länsstyrelsen. Våren 2020 är målet att ett färdigt förslag kan ställas ut för granskning. Om det inte uppstår hinder skickas den vidare för fastställande av Trafikverket i Borlänge.
Byggstart sker tidigast 2022. I nuläget är den beräknade prislappen för sträckan Mariestad-Götene drygt 1,1 miljarder kronor.