Hobbyn som växte till ett bryggeri

Mat & dryck
PUBLICERAD:
Fredrik Paulin finner inspirationen i restaurangbranschen.
Foto: Markus Jacobsson
Det som började som en hobby hemma i köket har växt till en produktion på 50 000 liter öl per år.
– Det här är min hobby som gått över styr, säger Hops n' leon of Skaraborgs ägare Fredrik Paulin.

På Esplanaden i centrala Mariestad ligger bryggeriet som namngett ölen efter gatan den ligger på. Efter år av hobbyverksamhet i hemmet beslutade Fredrik Paulin och Anneli Johansson för att utvidga produktionen från egen konsumtion till försäljning. Paulin har mångårig erfarenhet från restaurangbranschen och ett stort intresse för smak och dryck.

– Det är väldigt roligt, intressant och spännande att skapa en fysisk produkt, säger Paulin.

År 2014 beställde paret bryggeriutrustning till lokalen på Esplanaden och under sommaren året därpå såldes den första ölen på deras restaurang i hamnen. Senare på hösten släpptes den även på Systembolaget. I dag har bryggeriet elva sorter inklusive säsongsölen.

– Vi började med det absolut svåraste och jävligaste man kan göra: lageröl. Det är svårast när man brygger. Man behöver inte göra det så lätt för sig, säger Paulin och ler.

Inspirationen till smaksättningen finner han i restaurangverksamheten.

– I vårt yrke provar vi smaker hela tiden. Det snurrar i huvudet dygnet runt, det är det som är ens brist.

Enligt Paulin är varje ölsort en “egen individ”, det finns inte någon egenskap som genomsyrar alla sorter. Förutom ett element.

– De är egna barn allihop, kanske är det hinkabiliteten (klassning av drickbarhet) i så fall, säger han och skrattar.

Så här jobbar MT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.