Sedan år 1950, då Harry Kling grundade Klings, har Mariestad kunnat stoltsera med lokaltillverkad glass. I år har fabriken fått nya ägare som bland annat valt att lyfta fram företagets historia.
Förutom Mariestadsölen finns ytterligare ett somrigt varumärke med Mariestadskoppling: Klings glass. Till skillnad från ölsorten är glassmärkets anknytning till staden solklar: Glassen tillverkas i Mariestad och företaget ägs till två tredjedelar av Mariestadsbor. I januari tog Joachim Magnusson, Peter Johansson och Morgan Lundin över efter de tidigare ägarna.
Vd:n Morgan Lundin återvände till bolaget efter att ha varit anställd under tio år på nittiotalet.
– Det verkar vara en arbetsplats som alla trivs på för det är ingen som har slutat under de här åren jag har varit borta, konstaterar han.
Det var Harry Kling (vars brors barnbarn är modeskaparen Elin Kling) som grundade företaget år 1950. Drygt 40 år senare såldes det till Falköpings mejeri för att år 2010 övertas av förra ägarna Thomas Andersson och Lottie Engvall. Tillverkningen har dock hela tiden varit kvar i Mariestad.
Företaget har tio anställda och drygt 400 återförsäljare varav 70 procent är i Skaraborg. De nya ägarna har ändrat loggans utseende som nu är mörkgrön i retro-stuk.
– Vi har tittat bakåt i tiden; Harrys första loggor var gröna. Då var det ljusgrönt, nästan mintgrönt, och det kände vi inte att det var läge för nu. Därför mörkade vi ner den och det har varit väldigt uppskattat, säger Morgan Lundin.
– Sedan har vi tagit tillbaka den emaljerade loggan och skrivit dit Mariestad igen.
Barndomsminnen
I sortimentet, som består av ett 20-tal glassar samt skopglass, tårtor och kokosbollar är det de klassiska glassarna som är populärast: pop 74, blåbärsputte och M-400.
– Det finns nog många barndomsminnen bakom varumärket. Hamnen, torget, Vandrarhemmet och Bäcken är ställen där det har funnits i alla tider och som många familjer har besökt för att äta glass, säger Morgan.