"Vi orkar inte med våra jobb“

Nyheter
PUBLICERAD:
Busschaufförerna Jenny Gustavsson, Krister Sundberg, Mikael Rylander och Daniel Nilsson berättar om en otrygg arbetsmiljö och de vill se en förändring nu.
Foto: Charlotte Ferneman
Otrygg arbetsmiljö med stök och hot i kombination med tajta arbetsscheman. Busschaufförer menar att det måste bli en förändring nu.

– Det handlar om vår hälsa, arbetstiderna, stressen och det som händer på bussarna varje dag. Vi orkar inte med våra jobb, säger Jenny Gustavsson, Krister Sundberg, Daniel Nilsson och Mikael Rylander som alla kört buss i många år.

I en debattartikel i Mariestadstidningen, som väckt mycket uppmärksamhet, beskrev Mikael Rylander deras arbetssituation som ofta innebär konflikter och hot. Problem som har ökat de senaste fem åren.

Bråk och hot

Busschaufförerna berättar om personer som vägrar betala med bråk och hot som följd.

– Betalningsvägran händer så gott som dagligen. De kommer med felaktiga kort eller säger att de inte har några pengar men måste åka till sjukhuset till exempel.

De vittnar om otrevliga tillmälen, svordomar och hot, det händer även att de får en spottloska i ansiktet.

– Samtidigt kanske vi har ett 30-tal på bussen som gjort rätt för sig och sen kommer det någon som beter sig illa och då ska vi låta dem åka fritt, det har vår arbetsgivare sagt.

Få kontrollanter

De menar att det är sällan som de ser några biljettkontrollanter på bussarna. De har en knapp som de ska trycka på när någon vägrar betala så att arbetsgivaren ska kunna sätta ut kontrollanter på utsatta linjer.

– Vi har slutat trycka på knappen för det händer inget. På vissa zoner säger de tryck på sjuan, för de vet att det är den knappen, och sen går de in och sätter sig.

Vid resecentrum i Mariestad ska chauffören Rajko Breberina strax ge sig av och han berättar att han jobbar mellan 06.00 och 18.15. Den här veckan jobbar han 54 timmar och nästa vecka ligger arbetstiden på 48 timmar.
Foto: Charlotte Ferneman

Pressade scheman

Problemet menar de blir inte bättre av att de har så långa arbetsdagar med pressade scheman. Med förseningar kanske de inte hinner ta sin rast för ett toabesök som de har rätt tid. De har inte heller arbetstid för att hinna med att starta upp alla system i bussen på morgonen.

– Skulle vi gå till jobbet den tiden som står och göra det vi ska innan vi börjar arbeta skulle vi vara tio minuter sena till varje tur varje dag. Det är inte kul att börja en dag med 40 sura passagerare, som ska till jobbet, för att man är tio minuter sen.

Vad behöver göras?

– Vi måste få bättre arbetstid med kortare dagar och Västtrafik behöver få in det i nästa avtal. Det behövs även biljettkontrollanter.

De har nu startat en namninsamling bland kollegorna för en bättre arbetsmiljö och att de står bakom Mikael Rylanders debattartikel.

Så här jobbar MT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.