Ryanair toppar åter svart lista

Ekonomi
PUBLICERAD:
Försenade och inställda flyg skapar lätt irritation, en hel del flygbolag ignorerar dessutom ARN-rekommendationer för ersättning till kunderna. Arkivbild.
Flygbolagen är sämst när det gäller att kompensera resenärer, enligt en ny lista. Lågprisflygbolaget Ryanair är den värsta syndaren.

Det är resemagasinet Vagabond och konsumenttidskriften Råd och Rön som har sammanställt listan över reseföretag som inte följer Allmänna reklamationsnämnden (ARN:s) rekommendationer.

26 av de 41 företagen på listan är flygbolag, och samtliga av de tio sämsta är flygbolag. I "topp" hamnar irländska lågprisbolaget Ryanair.

– De vägrade till och med att låta sig delges av Nyköpings tingsrätt, vilket blev en riksnyhet. Sedan gav de sig och började betala, säger Stephan Eriksson, flygrättsadvokat, till Vagabond.

Fall som hamnar hos ARN kan röra saker som förseningar, inställda flygningar eller borttappat bagage. Ärenden kan hamna hos ARN först efter det att kund och företag inte kunnat lösa tvister själva. Enligt Vagabond har antalet ARN-anmälningar ökat kraftigt de senaste åren.

För Ryanair är det en återkomst till botten, bolaget var etta på svarta listan för fem år sedan men har därefter haft andra företag framför sig.

Fakta: Svarta listan

Mellan januari 2018 och augusti 2019 vägrade 41 reseföretag att följa ARN:s beslut att kompensera resenärer. Tio flygbolag toppar Vagabonds och Råd och Röns svarta lista:

1. Ryanair. 14 ärenden. Totalt 109 180 kr.

2. Turkish airlines. Elva ärenden. 117 519 kr.

3. Lufthansa. Nio ärenden. 61 191 kr.

4. Wizz air. Nio ärenden. 44 248 kr.

5. Iberia. Sex ärenden. 64 400 kr.

6. Norwegian. Sex ärenden. 53 723 kr.

7. Finnair. Fyra ärenden. 107 000 kr.

8. Brussels airlines. Fyra ärenden. 52 496 kr.

9. Eurowings. Tre ärenden. 67 196 kr.

10. Qatar airways. Tre ärenden. 43 488 kr.

Källa: Vagabond