Skaraborgare startar i solbils-VM

Publicerad:
Tävlingsbilen. Axelent, som hämtar energi från solcellerna på chassit, är huvudsakligen tillverkad i kolfiber, vilket gjort bilen lätt utan att kompromissa i styrka. Aerodynamiken är väldigt viktig. Foto: PRIVAT

Snart bär det iväg "down under" för VM i solbilstävling, Bridgestone World Solar Challenge 13–20 oktober.

– Vi kommer att tävla mot världens främsta universitet från alla kontinenter, säger Magnus Andersson, universitetsadjunkt vid Tekniska högskolan i Jönköping och boende i Ekeskog, Moholm.

Tävlingen, som startades 1987, avgörs över 300 mil på allmänna vägar mellan Darwin i norra Australien och genom hela kontinenten för målgång på Victoria Square i Adelaide.

Tävlingens främsta syfte är att promota förnyelsebar energi. Det är en av världens största utmaningar för innovation, teknik – inte minst den ständiga mänsklig strävan att vidareutvecklas.

Utmaningen går ut på att konstruera och helt på egen hand bygga ett fordon som drivs av solenergi. Numera är det fyra svenska team från tekniska högskolor/universitet ställer upp: Mälardalen, Chalmers, Halmstad och Jönköping.

Magnus Andersson började som brevbärare, men är nu universitetsadjunkt.
Magnus Andersson började som brevbärare, men är nu universitetsadjunkt. Foto: Per Warvlin

Magnus Andersson – Initiativtagare till Sveriges första solbilsteam, kursansvarig för bilbyggarkursen och projektledare för JU-solarteam – har stor förhoppningar om ett bra resultat i årets tävling.

– Vi har lärt oss mycket av tidigare erfarenheter. Nu vill vi prestera bra. Jag konstaterar också att konkurrenterna också sett ut att ha blivit bättre.

Skaraborgare

MT träffade honom hemma i Ekeskog i Moholmstrakten.

– Tävlingen avgörs vartannat år och vårt team har faktiskt varit med tre gånger tidigare med start 2013. 2015 kom vi i mål på 15:e plats och två år efteråt, 2017, kom vi på åttonde plats, berättar Magnus som var eldsjälen bakom deltagandet första gången.

– Den stora utmaningen med projektet var i början, 2011-2013. Vi hade inget att utgå ifrån och det var inte många som trodde på oss då. Det blev extremt många obetalda timmar i projektet.

– Första året vi var med kraschade vår bil ned för en slänt efter en vindpust tagit tag i den. Som tur blev inte föraren skadad, men bilen blev skrot. Det var en strulig tävling för oss överhuvudtaget.

– I år är det ungefär 30 solbilar som startar i vår klass, Challenger. Många har långt större budget än vad vi har.

Bild från en testkörning med Axelent i Sverige innan tävlingen i Australien.
Bild från en testkörning med Axelent i Sverige innan tävlingen i Australien. Foto: Privat

Studenter

Totalt är det 20 deltagare (studenter vid olika ingenjörprogram) från Tekniska högskolan i Jönköping som åker till Australien, varav fem av dem ingår i ledningsstaben. Årets aerodynamiska solbil heter Axelent, som drivs endast av solenergi, har fyra hjul och drivning på ett av dem. Ytan, som är riktad mot himlen, är täckt av solceller, förutom förarkabinen.

Första högskolan som vann 1990 var ingenjörsskolan i Biel, Schweiz
Första högskolan som vann 1990 var ingenjörsskolan i Biel, Schweiz Foto: Privat

För att effektivisera arbetet är teamet indelat i två sub-team; konstruktionsteamet och marknadsteamet.

– Resan bygger på sponsring/bidrag av skola samt företag och vår budget är på 3,5 miljoner kronor Studenterna på kursen behöver inte lägga ut några pengar. Med på resan finns ytterligare en skaraborgare, Jonathan Pettersson från Falköping, en av våra framstående studenter, förklarar Magnus Andersson.

– Jonathan har konstruerat delar av bilens elsystem. Batteriet är till stora delar konstruerat och byggt av honom.

– Även Lisabeth Sundström, Götene, finns med. Hon är med i marknadsföringskursen. Lisabeth är marketing manager och har hand om all marknadsföring, kommunikation och även en del event. I hennes roll ingår även ansvar för foto och film, samt grafisk design.

Vinnaren 1987. "Sunraycer" fotograferad under en testkörning i Simi Valley, USA
Vinnaren 1987. "Sunraycer" fotograferad under en testkörning i Simi Valley, USA Foto: PETER MENZEL/SCIENCE PHOTO LIBRARY

Centrum

Halvvägs på tävlingssträckan ligger Alice Springs, 33,5 mil nordost om Uluru, känd som Ayers Rock, vilken är en 500 miljoner år gammal sandstensmonolit i södra Northern territory.

Alice Springs ligger på 576 meters och nära Australiens geografiska centrum.

– Det kan bli riktigt varmt, temperaturen kan säkert nå 44 grader på dagen, men klockan fem varje eftermiddagen avblåses racet och teamen slår tältläger för natten. Nätterna kan bli väldigt kalla.

Hur långa pass kör ni per person?

– Ungefär fyra timmar blir det i en väldigt trång kupé, vilket kan vara oerhört påfrestande. Vi vill inte ha några onödiga driftstopp.

Här är teamet som jobbar med projektet och åker till Australien.
Här är teamet som jobbar med projektet och åker till Australien. Foto: Tekniska Högskolan Jönköping

Lätt chassi

Hur ser er design på solbilen ut den här gången?

– Vårt mål var att bygga en bil med bättre aerodynamik och årets bil har 20 procent lägre luftmotstånd. Vi har byggt hela vår bil med ett kolfiberchassi, vilket gjort bilen lätt utan att kompromissa i styrka. Vikten är dock ungefär den samma som för vår föregångare, Solveig.

– Det är ett krav från tävlingsledningen att bilen uppfyller de uppsatta kraven och det är ca 100 sidor med "regulations” som vi har att rätta oss efter. Mått, säkerhetskrav, bromsar, däck, bromsljus blinkers, elsystem, bälte, vägegenskaper. Bilen ska klara en statisk och en dynamisk besiktning i Darwin. Vi har simulerat många kraschförhållanden och förstärkt alla svagare delar i bilen.

Hur stor är elmotorn?

– Den är stor som en stekpanna, men lite tjockare och väger 12 kilo.

Många av världens finaste universitet deltar i tävlingen.
Många av världens finaste universitet deltar i tävlingen.

Trådlöst

Vad är unikt med er solbil?

– Vi har ett specialanpassat trådlöst batteridriftsystem, BMS (battery management system). Vi har flera skräddarsydda kretskort, vilket finns i unika former och ger bättre kabelhantering. Hjulupphängningarna på bilen är skräddarsydda med luftfjädring.

Varför ställer ni upp i World Solar Challenge?

– Det är ett sätt för skolan att profilera sig men vi ser det också som en fantastisk möjlighet att utmana oss själva, samtidigt lär man sig mycket på vägen i detta tvärvetenskapliga projekt.

– Det handlar om planering av projektet och all teknik, samt marknadsföring och logistik som omger den. Genom detta inspirerar vi också de kommande generationerna att se möjligheterna till vad som kan göras med idéer, kunskap och mycket vilja.

Socialt

Vad är det ditt team ser fram emot när ni ska besöka Australien?

– Vi är angelägna om att träffa människor från hela världen, som delar samma passion för den här sporten. Samtidigt tror vi det kommer att bli en fantastisk upplevelse.

Meningen är att Magnus Andersson ska skicka uppdateringar till Mariestads-Tidningen kring sitt äventyr i Australien.

Elmotorn i Axelent är inte större än en tjockare stekpanna. Chassit är lätt, men starkt.
Elmotorn i Axelent är inte större än en tjockare stekpanna. Chassit är lätt, men starkt. Foto: Tekniska högskolan Jönköping

Fakta solbilen Axelent

Motor: BLDC-motor från Mitsuba med över 97 procents effektivitet.

Solceller: Fyra kvadratmeter från SunPower E66, effektivitet på 25.1 procent and 1100 W

Batteri: 20 kilo lithium-Ion batterier (115.2 V, 5.3 kWh).

Fjädring: Dubbla A-länkar fram, enkelsving bak, Öhlin's STX22 luftfjädring.

Bromsar: Hydrauliska mountainbike bromsar.

Mått: Längd: 4.75 m, bredd: 1.55 m, höjd: 1.09 m.

Vikt: 200 kilo.

Trolig medelhastighet: 82 km/timmen.

Magnus Andersson, Ekeskog, Moholm
Magnus Andersson, Ekeskog, Moholm Foto: Per Warvlin

Teamets skaraborgare:

Namn: Magnus Andersson.

Ålder: 56 år.

Bor: Hus i Ekeskog, Moholm.

Arbete: Universitetsadjunkt vid Tekniska högskolan i Jönköping. Anställd sedan 2006

Tidigare erfarenhet: Brevbärare, montör på Volvo i Göteborg och Skövde, bland annat.

Utbildning: Designhögskolan Umeå i fem år (Master of fine art, industriell formgivare)

Roll i teamet: Projektledare, ansvarig för billbyggarkursen.

LisaBeth Sundström.
LisaBeth Sundström.

Namn: LisaBeth Sundström

Ålder: 28 år.

Ursprung: Götene

Bor: Jönköping.

Studerar: Marketing management på International Business school i Jönköping

Tidigare erfarenhet: Tryckeri, Butikssäljare.

Roll i teamet: Marknadsföring, kommunikation, event, grafisk design, foto och film.

Jonathan Pettersson.
Jonathan Pettersson.

Namn: Jonathan Pettersson

Ålder: 23 år.

Ursprung: Falköping

Bor: Falköping

Studerar: Inbyggda system på tekniska högskolan i Jönköping.

Tidigare erfarenhet: PR slamsugning

Roll i teamet: Batteriansvarig samt övergripande el.

Artikeltaggar

FalköpingJönköpings tekniska högskolaJönköpings tekniska högskolaMoholmMotorNyheterTeknik och vetenskap

Så här jobbar Mariestads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare