• onsdag
    30 sep
    17°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    1 okt
    15°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    2 okt
    15°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    3 okt
    16°
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm

Rädda raggarrundorna

Ledare
PUBLICERAD:
Foto: Björn Larsson Ask/TT

Redan år 2030 kan det bli förbjudet att sälja nya bensin- och dieselbilar. Regeringen har tillsatt en utredning för att snickra ihop ett förslag. Och som om det inte vore nog ska utredaren även ha en plan för när försäljning av fossila drivmedel ska förbjudas.

Det som den rödgröna regeringen stödd av C och L skissar på skulle få enorm påverkan på enskilda. Ett förbud mot att sälja fossila drivmedel är ett sätt att mer eller mindre förbjuda allt som går på bensin och diesel. En stor seger för MP.

Det är dock långt mer än personbilar som berörs. Traktorer, gräsklippare och motorsågar skulle stanna. Likaså lastbilar och båtar.

Många lär drabbas hårt av ett förbud. En del personer har sitt livsverk i maskiner som går på bensin eller diesel.

Skogsentreprenörer och mindre åkerier bygger upp en verksamhet långsamt. Ofta börjar det med en enskild person, som jobbar mycket och hårt. Förtjänsten återinvesteras i verksamheten. Efter ett yrkesliv kan en helt skuldfri maskin finnas. Det är pensionen.

Det som regeringen nu effektivt gör är att sänka värdet på alla maskintillgångar. Bara hotet om ett förbud av fossila bränslen skapar en osäkerhet. Den som vill vara på den säkra sidan kanske säljer sin maskin tidigare än planerat, till underpris, för att inte riskera en finansiell ättestupa om ett förbud införs snabbt.

Hotet om ett förbud av fossila bränslen är en slags expropriation genom reglering. När det som maskinerna går på blir olagligt blir de i stort sett värdelösa. Rimligen väntar svindlande många miljarder i ersättningskrav på staten i så fall. En invändning kan vara att ett förbud av bensin och diesel inte bör överraska. Men tittar vi på vilka signaler som lagstiftaren skickar är det i högsta grad oväntat. Motorcyklar, bussar, lastbilar och personbilar som är 30 år eller äldre och som inte används i yrkesmässig trafik är inte fordonsskattepliktiga. Lagstiftaren gillar annars äldre fordon, som ofta ägs av entusiaster.

Att förbjuda fossila drivmedel riskerar även att slå mot en hel livsstil – de klassiska raggarrundorna och motormötena är snart ett minne blott. Många är det också som drömmer om en särskild bil och har sin sociala samhörighet bland motorintresserade.

I stället för att problematisera vad förbuden kan innebära verkar regeringen tona ner konflikterna. Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) säger i SvD (19/12) att beslutet i framtiden kommer att ses som självklart, och tillägger: ”I dag är det väldigt få som saknar villaoljan, men när jag växte upp så var det en självklar del av Sveriges energiförsörjning.” Exemplet är dock dåligt valt. Det går fortfarande att beställa hem villaolja till tanken. Oljeeldningen har däremot minskat, som en effekt av att andra system är billigare och miljövänligare. Även statliga konverteringsstöd och höjda bränsleskatter har spelat in.

Staten kan göra mycket för att ställa om från fossila bränslen – utan att för den delen behöva förbjuda bränslena och påverka framtidsutsikterna för väldigt många människor.

Edvard Hollertz

Detta är en ledarartikel som uttrycker tidningens politiska linje.