• idag
    2 okt
    12°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    3 okt
    16°
    • Vind
      7 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    4 okt
    14°
    • Vind
      8 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      3.3 mm
  • måndag
    5 okt
    15°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    6 okt
    12°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      3.1 mm

Cyklister lever farligt på Bergsgatan-Norra vägen

Insändare
PUBLICERAD:
Foto: Magnus Andersson/TT
Intressant och skrämmande iakttagelse under fredag eftermiddag innan mörkret föll, medan jag ledde min cykel uppför backen.

Övre delen av Bergsgatan från Marieforsleden till Glimmervägen har utformats generöst med GC-banor på ömse sidor av gatan, avskilda med svackdiken med gräs och planterade lönnar. Cirkulationsplatser, ett flertal övergångsställen varav ett upphöjt, samt fartbegränsning 30 km/h ger Högelidskolans elever en trafiktrygghet.

När Bergsgatans lutning ökar försvinner de breda GC-banorna och endast avsmalnande gångbanor finns hela sträckan ner till Madlyckevägen och ett stycke vidare längs Norra vägen.

Jag stannar till i höjd med Flugsvampens förskola där 50 km/h nedanför i backen tillåts. De flesta bilister som passerar tycks respektera fartbegränsningen, men jag reagerar när jag hör kanske tredjedelen av fordonen rassla förbi med dubbdäck på den torra solbelysta asfaltbeläggningen. Noterar ett flertal cyklister som tar sig uppför backen enkelt på sina elcyklar. Plötsligt dyker två cyklar upp på GC-banan längre upp och får full fart nerför, just där de smala gångbanorna tar vid. På varje cykel två unga tonårsflickor runt 14-15 med det långa bruna håret fladdrande i fartvinden. När farten efterhand ökar till uppskattningsvis en bit över fartgränsen 30 hörs stoj och skratt när de aningen vingligt tar sig ner mitt på gatans högra körbana, medan de möter några bilar på väg uppför.

Hur många av de 5-6 cyklisterna bar cykelhjälm? Endast undertecknad som sedan 25 år bakåt i tiden aldrig cyklar utan hjälm, efter att en bekant cyklade omkull och slog huvudet mycket hårt mot ett järnstaket, blev liggande okontaktbar en längre tid på neurologavdelning. Kvinnan var just fyllda 30 och skallskadan fick dessvärre ödesdigra konsekvenser. Hon är fortfarande rullstolsburen, förlamad till närmare 75 % och har helt förlorat talförmågan.

Det sker en hel del cykelolyckor med tragisk utgång, där cyklister utan skyddshjälm störtar till marken, ofta med en hand på styret och mobilen i den andra. Det borde gå att avgränsa en breddad GC-bana på södra sidan av den avsmalnande Bergsgatan, då många elever från Högelidskolan dagligen tar sig upp och ner här i backpartiet.

Tror det skulle kunna ringa en varningens klocka hos de flesta cyklister om MT uppmärksammade några cykelolyckor inom Skaraborg med allvarlig utgång, där den drabbade skallskadats och fått tunga men för livet.

Ni farligt cyklande kvinnliga elever känner säkert igen er enligt ovan, och får förhoppningsvis en tankeställare - hade ni vurpat i den farten ni fick nerför Bergsgatan hade ni med all sannolikhet skadats allvarligt. En oskyddad hjärna är mycket ömtålig när huvudet slår hårt i asfalten.

Betänksam betraktare av oskyddade trafikanter på starkt trafikerad del av stadsgata utan existerande cykelbana.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.