Hoppa till huvudinnehållet

Boende är besvikna på sen information

Publicerad:
Boende på Sjölyckan är irriterade över att informationen om samlade brevlådor kom först efter flera år.
Boende på Sjölyckan är irriterade över att informationen om samlade brevlådor kom först efter flera år. Foto: Charlotte Ferneman

Boende i Sjölyckan är besvikna över att informationen om samlade postlådor kom först efter flera år. Kommunens exploateringschef tar till sig av kritiken och ska jobba för att Postnords information kommer fram tidigare.

Anders Johansson och hans grannar i Sjölyckan fick för två veckor sedan brev med information om att Postnord kommer att använda postlådesamlingar i området. Flera postlådor kommer att samlas på ett ställe. I dag har varje tomtägare sin brevlåda vid tomtgränsen.

Längre till brevlådan med ny standard

Reaktionerna har varit många, enligt Anders Johansson. I en Facebookgrupp för de boende klagas det främst över att beskedet kom först två år efter att byggnationen startade. Några har redan hunnit gjuta fast sin brevlåda vid tomtgränsen.

– Jag tycker att det finns två bekymmer. För det första att förutsättningarna inte framgick när vi valde att bygga på Sjölyckan. Det andra problemet är att vi valde att sälja huset på landet och flytta till stan eftersom vi ville ha samma förutsättningar som andra områden i stan. Vi vill kunna ha samma bekvämligheter, till exempel med en större brevlåda för att kunna åka på semester.

Enligt Postnord görs förändringen på grund av miljö, arbetsmiljö och trafiksäkerhet. Vad tänker du kring det?

– Jag förstår att de menar att det är standard vid nybyggnationer. Men den förutsättningen borde ha varit given innan.

– Jag tycker att de skulle bjuda in oss till ett dialogtillfälle. Vi har bara fått ett brev där det förutsättningslöst står vad de kommer att göra. Det är ingen som har pratat med oss. Någon kommunrepresentant borde vara med på det mötet.

Kommunen kan bli snabbare

Erik Randén, exploateringschef i Mariestads kommun, förklarar att tomtförsäljningen sköts av kommunen men att det är Postnord som informerar om placering av postlådorna.

– Läget på postlådan pekas inte ut åt oss utan det gör Postnord direkt till fastighetsägaren. Vi är inte med i den processen.

Erik Randén, exploateringschef i Mariestads kommun.
Erik Randén, exploateringschef i Mariestads kommun. Foto: Charlotte Ferneman

Han ser dock förbättringspotential i hur tidigt fastighetsägaren får information om placering av postlådan.

– Om vi kan höra av oss till Postnord direkt när en försäljning har genomförts så kan de direkt titta på var brevlådan ska sitta och ge besked till fastighetsägaren i ett tidigare skede. Det håller vi på att titta på, så att det här inte fortsätter att vara ett problem.

Randén ser också att kommunen kan placera ut tillfälliga träställ för postsamlingar tidigare i processen, så att privatpersonerna inte behöver vänta på ett brev med information.

– Vi kan försöka få ut de tillfälliga ställen snabbare.

Artikeltaggar

Erik RandénMariestadNyheterPostnord

Så här jobbar Mariestads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.