• fredag
    2 okt
    16°
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    3 okt
    16°
    • Vind
      7 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    4 okt
    14°
    • Vind
      8 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      3.3 mm
  • måndag
    5 okt
    15°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm

Gud har inte gett oss coronaviruset

Debatt
PUBLICERAD:
I en insändare den 19 mars skriver en anonym skribent, att ”Man kan inte tjäna både Gud och mammon”. Vi har missbrukat det förvaltaruppdrag som Gud gav oss; vi har skövlat, utrotat, söndrat, härskat och överkonsumerat. Jag delar i stort sett denna omvärldsanalys och känner att jag, liksom vi alla, har del i detta. Men sedan hävdar skribenten, att det är Gud som har gett oss coronaviruset.

Det leder till en fruktansvärd gudsbild; Gud blir då den som sänder både det onda och det goda, en lömsk och opålitlig Gud som de flesta vill hålla på största möjliga avstånd. Gud straffar oss genom att sända epidemier och naturkatastrofer av olika slag.

Jag har förståelse för att insändarskribenten inte vill skylta med sitt namn utan kryper ner och gömmer sig under anonymitetens svarta täcke. Biskopen och teologiprofessorn Gustaf Aulén skrev en gång: att ge Gud skulden för allt det onda i världen är att förväxla Gud med djävulen själv.

Det finns en ond makt som är Guds och vår store fiende. När Jesus talade om detta sade han, att det är som när en bonde har sått sin åker med god säd men på natten kommer en ovän och sår ogräs i åkern. Säden och ogräset får växa tillsammans ända fram till skördedagen. Den onda makten vill få oss att tro, att det onda är Guds verk. Det blir det stora hindret mellan Gud och människan, kanske en av orsakerna till vår tids sekularisering.

Vi lever just nu i fastetiden, som vill påminna oss om att Gud är kärlek till 100 procent och att det var den kärleken som besegrade den onda makten, när Jesus dog på korset. ”Här var mellan ljuset och mörkret en strid, dock segrade ljuset för evig tid” sjunger vi i en påskpsalm. Det betyder att kärlekens Gud står på vår sida, när vi på olika sätt försöker bekämpa coronapandemin.

Hur kan då vi som kristna påstå att ondskan är besegrad, när det ser ut som det gör i världen: över 70 miljoner flyktingar, söderbombade och pulvriserade städer och byar, krig och maktkamp, återkommande epidemier genom århundradena? Jo, vi lever efter Jesu död och uppståndelse i en mellantid. Ett skadeskjutet lejon tömmer sina krafter, därför att det vet att tiden är kort och att det snart skall dö. På samma sätt tömmer den dödsmärkta ondskan sina sista krafter och ondskan kommer, enligt Jesus, att eskalera ju närmare vi kommer tidens slut. Kanske är corona en del av dessa födslovåndor.

Kan det då komma ut något positivt ur denna coronapandemi? Ja, kanske kan det bli en fastetid då vi måste avstå från mycket och får tid över för eftertanke, en tid då vi lär oss skilja mellan vad som är stort och litet och vad som har verkligt värde. Kanske kan vi få tid för de existentiella frågorna: var kommer vi från, var befinner vi oss? Är vi utkastade i ett ändlöst stort universum utan mening och mål? Vad händer när vårt korta och gåtfulla besök på jorden är slut?

Kris betyder möjlighet och kanske är den nuvarande krisen vår möjlighet till ett djupare och rikare liv.

Larseric Nyberg

Kyrkoherde emeritus

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.