• idag
    7 aug
    27°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    8 aug
    28°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    9 aug
    24°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      N
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    10 aug
    21°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    11 aug
    22°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm

Slut på hamstrandet – fullt på hyllorna

Ekonomi | Coronaviruset
PUBLICERAD:
I mitten av mars var det stundvis tomt på butikshyllorna, men nu har vi hamstrat färdigt. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
I mitten av mars gapade hyllorna plötsligt tomma i butikerna. Pasta, jäst och toalettpapper gick knappt att uppbåda. Men en månad senare är ordningen i stort sett återställd.

Magnus Törnblom, presschef på Axfood, där bland annat Willys, Hemköp och Tempo ingår, bekräftar att svenskarnas inköpsmönster gått från stora inköp av torrvaror, konserver och hygienprodukter till mer normala mängder.

Försäljningen är fortsatt hög, men nu speglar inköpen hemmasittande till följd av sjukdom eller restriktioner. Många jobbar hemma och få går ut och äter på restaurang.

Torrjäst och kryddor hör till varorna som säljer bra, meddelar Kim Rydeheim, pressekreterare på Coop. Men då handlar det inte om att man köper lager på lager utan snarare för att man äter hemma. Även färdiglagad fryst mat säljer mer när hungriga skolungdomar behöver ett snabbt mål mat under hemmastudierna.

Kanske tröstäts det en del också. Godisförsäljningen har gått upp sedan förra året, men vi köper hellre godis i förslutna påsar än lösgodis.

Många vill fortfarande undvika butiker så mycket det går och trycket på online-försäljning och hemleveranser fortsätter att vara högt och väntetiderna är längre än vanligt.

Boel Holm / TT

Fakta: Så bunkrade svenskarna

Redan i början av mars såg matvarukedjorna en ökad försäljning av vissa varor. I mitten av månaden märktes en tydlig förändring av vad folk köpte.

Framför allt varor med längre hållbarhet, som torrvaror och konserver gick åt. Mjöl, socker, pasta, ris och havregryn försvann snabbt från hyllorna. Abba-fabriken i Kungshamn femdubblade tillverkningen av fiskbullar. Även försäljningen av hygienprodukter som två, och inte minst toalettpapper, sköt i höjden.

Livsmedelskedjorna har hela tiden betonat att det inte varit någon verklig brist på varor. Däremot har man inte alltid lyckats fylla på i butikerna i samma takt som varorna sålts.

Så här jobbar MT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.