En renovering och stopp för tung trafik ska ge Marieholmsbron vid Residenset en beräknad livslängd på minst 60 år till.
– Det är det bästa alternativet, säger Sven-Inge Eriksson, ordförande i tekniska nämnden.
Det krävs för att rädda bronMarieholmsbron, som går över Tidan, har renoverats ett antal gånger de senaste tio åren och det väntar mer arbete på bron de närmaste åren.
Marieholmsbron ska hålla i 60 år tillTekniska nämnden tog förra veckan beslut om att säkerställa brons livslängd till 60 år. Att bron skulle ha en teknisk livslängd på 20 år var ett annat alternativ. En helt ny bro var ett tredje alternativ, den beräknades kosta 48,4 miljoner kronor.
Beslutet innebär att balkarna som inte renoverades eller byttes under renoveringen 2011 ska bytas under de närmaste tio åren. Räcken, tätskikt, beläggning och kantbalkar behöver åtgärdas inom en 20-årsperiod. Om det sker bör bron, enligt en utredning från konsultbolaget Cowi, hålla till år 2080 utan ytterligare större reparationer.
– Tekniska verksamheten ska ta fram en tid- och kostnadsplan för när de föreslagna aktiviteterna ska äga rum så att de kan läggas in i budgeten. Ju tidigare vi utför åtgärderna, desto mer kommer vi undan vissa inspektionskostnader. Det finns en vinst med att göra det i tid, säger Sven-Inge Eriksson.
– Jag anser att utifrån de förutsättningar som finns så var detta alternativet bäst. Vi får behålla bron och det kulturvärde som den har en längre tid. 20 års-alternativet var ingen väg för oss i oppositionen, säger Nils Farken (S), vice ordförande i tekniska nämnden.
Kostnader
Kostnaderna beräknas till totalt drygt 18 miljoner kronor, vilket innebär en kostnad på drygt 300 000 kronor per år. Om nämnden gått på alternativet att bron ska hålla i 20 år hade kostnaden blivit cirka 138 000 kronor per år.
Enligt Eriksson var det inte aktuellt att bygga en helt ny bro.
– I praktiken är det väldigt svårt att bygga en helt ny bro. Miljön är svår att göra någon förändring i. Ska man riva broarna krävs det att man anlägger en tillfällig bro över till residensön vilket medför ingrepp i Gärdesparken och på residensön. Tillståndsmässigt skulle det bli en utdragen process.
Är sista ordet sagt om bron för en tid?
– Vi hoppas det. Vi kan leva vidare med bron om den tunga trafiken begränsas samtidigt som reparationerna utförs.
Varför har hela processen tagit så lång tid?
– Det har gjorts åtgärder och man har hoppats att det ska få effekt, men åtgärderna kanske inte gjorts fullt ut och något har inte blivit så bra som man trodde. Nu har det gjorts en grundläggande genomgång och vi tror att åtgärderna ska hjälpa för att hålla liv i bron minst 60 år till.
Inte heller Nils Farken trodde på idén att bygga nytt.
– Det är inte läge att bygga nytt, varken utifrån kulturhistoriskt eller ekonomiskt synsätt. Kommunen har inte den ekonomin i dagsläget. Enligt mitt sätt att se det har man tagit för svaga beslut under åren med underhåll och renoveringar i Mariestads kommun. Vi i nämnden har varit tydliga med att vi måste få tydliga förutsättningar om vad ett projekt kommer att kosta och vad slutnotan blir. Så har det inte varit, det har sprungit iväg.
Stopp för tung trafik
2018 passerade i snitt 4 529 fordon bron varje dygn. Av dem var åtta procent buss, lastbil eller lastbil med släp. För att spara bron införs en begränsad bruttovikt på maximalt 3,5 ton från och med december i år, då Västtrafik inför sin nya tabell. Då upphävs dispensen för buss i linjetrafik.
– Bara personbilar och lättare lastbilar som kan åka på bron. Det finns en tid att lägga om trafiken, men det är upp till trafikföretagen att planera det, säger Eriksson.
Gatuchef Hanna Lamberg kan i dagsläget inte säga när arbetena kommer att utföras eller hur det ska gå till. Hon säger att all tung trafik i fortsättningen kommer att hänvisas till det befintliga vägnätet.
– Vad gäller busstrafiken så har vi kontinuerligt haft en dialog med Västtrafik och Nobina. Nu kan vi gå vidare med planeringen, säger Hanna Lamberg.