• måndag
    26 okt
    13°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    27 okt
    12°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    28 okt
    11°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    29 okt
    12°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm

Många blir av med körkorten

Brott & blåljus
PUBLICERAD:
Trafikpolisen genomför löpande kontroller i regionen och i sommar är antalet omhändertagna körkort rekordhögt.
Foto: Polisen
Det finns all anledning att lätta på gasen i semestertrafiken.
Framförallt genom att trafiken blir säkrare, men det kan också vara skönt att undvika böter och krångel med ett förlorat körkort.
– Jag tror att det dels handlar om en generell attityd till lagöverträdelser. Man tar inte hastighetsbegränsningarna på allvar, säger trafikpolisen Martin Petersson i en intervju.

Trafikpolisen genomför löpande kontroller i regionen och i sommar är antalet omhändertagna körkort rekordhögt.

Fortkörning på våra vägar är mer regel än undantag och för vägarbetare innebär de höga hastigheterna en livsfara. Att hastigheterna är höga finns det många exempel på.

Fortkörningen är ett allt större problem

Under onsdagen höll trafikpolisen i Mariestad kontroll på E20 vid Hasslerör. Sju förare fick sina körkort omhändertagna efter att 28 förare körde för fort. En bilist höll faktiskt 156 km/timmen på 80-vägen.

Inte nog med det.

En förare åkte fast för rattfylleri och två stycken förlorade sina körkort på grund av överlast.

Polisen håller koll på trafiken och många trafikanter kör alldeles för fort.
Foto: Jan Andersson

Kontroller

Trafikpolisen i region Väst har i veckan genomfört hastighetskontroller i och omkring centrala Göteborg, bland annat vid Landvettermotet.

– Under försommaren blev en vägarbetare påkörd vid Hovåsmotet, länsväg 158, berättar Martin Petersson, trafikpolis i ett pressmeddelande från polisen.

– Efter den här olyckan har vi ökat tillsynen specifikt kring vägarbeten. På fyra dagar har vi omhändertagit 55 körkort på platser där vägarbeten pågår.

– På ett dygn tog trafikgruppen 14 körkort för trafikanter och utfärdade en större mängd ordningsböter för hastighetsförseelser, en grov olovlig körning och andra trafikbrott. Framförallt fortkörningen är ett allt större problem, enligt Martin Petersson.

Stressnivå

– Min känsla är att fortkörningen har ökat.. En ökad stressnivå överlag i samhället kan bidra.

Trafikpolisen jobbar i målade och civila bilar, med både fasta och rörliga kontroller. Vissa förare som stoppas ifrågasätter lasermätarens utslag.

– Men när vi mäter så är vi extremt noga. Lasermätaren kalibreras och vi använder referenspunkter för att få fram exakta värden. Vi kontrollerar också mätaren flera gånger vid varje mättillfälle, så att den mäter exakt.

Forskning visar att hastigheten är den enskilt viktigaste faktorn för att dödstalen i vägtrafikmiljön ska gå ned.

Räddar liv

– De förseelser vi ser nu handlar inte om mindre hastighetsöverträdelser, utan om förare som kommer upp i 50-60 km över tillåten hastighet. Vid majoriteten av de kontroller vi har gjort i sommar har vi fått omhänderta förarnas körkort. Rätt hastighet räddar liv. Och hastigheten är också den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får.

De bilister som har fått sitt körkort indraget har möjlighet att få ett specifikt medgivande utfärdat av trafikpolisen på plats, vilket betyder att de får köra bilen i två dygn framåt.

– Bedömningen av hur länge körkortet ska vara indraget görs av Transportstyrelsen, vi skickar våra rapporter dit. Normalt brukar spärrtiden hamna på en till tre månader.

Så här jobbar MT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.