Hoppa till huvudinnehållet

Småskalighet som lönar sig

Publicerad:
Reporter Birthe Wetter
Birthe Wetter
birthe.wetter@mariestadstidningen.se
Magnus Larsson från Lugnåsbergets Ekogrönt lämnar ut beställningen till Ingemar Ekström.
Magnus Larsson från Lugnåsbergets Ekogrönt lämnar ut beställningen till Ingemar Ekström. Foto: Charlotte Ferneman

Det är full fart på parkeringen där rekoring Mariestad håller till. Producenter från närområdet har tagit sig till konsumenterna. Varorna som byter ägare är förbeställda. En halvtimme senare är alla bilar tömda och kassarna fyllda.

– Försäljningen har ökat sedan vi gick med i rekoringen, säger Malou Sandberg från Enåsa lamm och gris.

När konceptet för tre år sedan startade i Mariestad hängde hon på. Nu är hon administratör för gruppen.

– I början tog jag bara tillbaka skinn och lite av köttet för att sälja i min gårdsbutik.

Nu, i och med rekoringen, tar hon hem allt och levererar direkt till kund.

– Vi är helt självförsörjande på foder till grisarna och lammen, det enda som vi köper in är mineraler. Men då blir det svenskt och ekologiskt, säger Malou Sandberg som hyllar möjligheterna som uppstått genom rekoringen.

– Småskaliga producenter hjälper och utvecklar varandra. Många har utökat och förädlat sina produkter sedan de kom hit, säger hon som själv skapat ett samarbete med ett rökeri.

– Under coronatiden har trycket på gårdsbutiken ökat. Kunder har hört av sig om att de vill komma och hämta på plats, då är de ensamma.

Lisbeth Lundgren, svärmor till Jessica Ahlin som driver Brotorps ägg, väntar på kunder.
Lisbeth Lundgren, svärmor till Jessica Ahlin som driver Brotorps ägg, väntar på kunder. Foto: Charlotte Ferneman

Mer än mat

Producenterna erbjuder mer än livsmedel. Kerstin Enoksson med på flera rekoringar och säljer handgjorda tvålar.

– Från början var de arrangören som ringde mig och frågade om jag ville vara med.

Fördelen med detta försäljningssätt tycker hon är närkontakten med kunderna.

– I butik har jag inte samma möjlighet att prata och förklara. Dessutom är det alltid svårare att folk från större ställen att åka till mindre. Kommer jag ut till dem går det bra.

Mindre svinn

Ulf Runesson är kund sedan reko-konceptet började i stan. Förr hade han själv köttdjur.

– Vi sålde besättningen till en gård på Dillö och nu köper vi tillbaka våra djur på det här sättet.

För Ulf är det viktigt att kunna köpa närproducerat och direkt från leverantören. När han var bonde, var det inte så lätt.

– Då fick man köpa som minst ett kvarts djur och mycket av det man tog hem blev över. Nu beställer vi exakt det vi vill ha och gör av med det.

Bättre utnyttjande av tillgångar är även ett argument som Stefan Byman från Polarfisk gillar med rekoring. Han erbjuder möjligheten till portionsförpackning efter kundens önskemål.

– Det är fantastiskt hur lite svinn det blir. Jag säljer färsk fisk på fredagar och lördagar och fryser sedan in allt. Det är endast fryst fisk jag säljer på rekoringen.

Miljötänk viktigt

Även när det gäller förpackningar och kvitton satsar hans företag på klimatsmart.

– Jag brukar säga att vi följer den gröna tråden. Vi har ett stort miljötänkt och lämnar helst bara ut digitala kvitton.

Född och uppvuxen i Nordnorge och efter många år till havs, med stora samt små båtar, har han god insyn i fiskbranschen. Importen han bedriver från grannlandet är fångad på krok och transporteras via Hurtigruten. Fisken, från fångst till hans disk i Götene, är på väg i högst två dygn.

– Utan importen faller vårt koncept. Men jag skulle kunna köpa in mer från auktioner i Sverige i så fall.

Han är spindeln i nätet för projektet Vild Vänerfisk och slår ett slag för lake, abborre och öring.

– Jag försöker få så bra och högt pris till fiskarna i närområdet som möjligt. Om jag köper deras fisk behöver den inte säljas på auktion i Göteborg.

Kräftor hämtar han vid Hindens rev, dessa lägger han in med örter som han själv klippt hos Lugnåsbergets ekogrönt.

Stefan Bymans försäljning har under året ökat med 70 procent, dock mest över disk.

– Under pandemin känns det som att folk är mer sårbara och har fått sig en påminnelse om livets skörhet. De unnar sig mer, säger han.

Stefan Byman från Polarfisk gillar producent, konsument konceptet.
Stefan Byman från Polarfisk gillar producent, konsument konceptet. Foto: Charlotte Ferneman

Vet vad man säljer

Tuva Olander från Halna utanför Töreboda odlar i första hand för egen försörjning. Men nu säljer hon de första grönsakerna på rekoringen.

– Den här tiden på året är vi självförsörjande på grönsaker och det som vi inte behöver säljer vi vidare.

Främsta produkten hos henne är ägg.

– Ofta har de sålt slut. Därför utökar jag nu från 50 till 100 värphöns, säger Tuva som har kläckt fram hönsen i egen kläckmaskin på gården.

Att sälja äggen på detta sätt ser hon som en stor fördel.

– Det går fort vid utlämningen och är inte som på en marknad där man riskera att stå en hel dag och sedan behöver åka hem med allt igen.

Förr utbildade Lennart Sköld militärkockar än värnar han om näringsrik och lokalproducerat mat, därför handlar han på REKOringen.
Förr utbildade Lennart Sköld militärkockar än värnar han om näringsrik och lokalproducerat mat, därför handlar han på REKOringen. Foto: Charlotte Ferneman

Vet vad man får

Kunden Lennart Sköld fick tips från sin svåger om att börja handla på detta sätt.

– Förr utbildade jag militärkockar så jag vet mycket om näring och innehåll i mat. Jag tycker att det är toppenbra kvalité man får här och det märks faktiskt i smaken.

Vid första köptillfället var Lennart försiktigt, han provade sig fram med några potatisar. Numera är listan på det han köper på rekoringen längre och längre.

– Nu ska jag ha isterband. Det kan man faktiskt använda i stället för köttfärs när man ska ha det som sås till pasta.

Artikeltaggar

EnåsaGöteborgGöteneHalnaMariestadMat och dryckMeraPolarfiskStefan BymanTorsöTöreboda

Så här jobbar Mariestads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.