Hoppa till huvudinnehållet

Yttre hamnen ska få ett lyft

Publicerad:
Reporter Alf Ehn
Alf Ehn
alf.ehn@mariestadstidningen.se
Ytorna vid hamnskjulen är gammal, sliten och har lappats och lagats under åren. Nu ingår de i de som ska få ny asfalt vilket tekniske chefen Michael Nordin ser fram emot.
Ytorna vid hamnskjulen är gammal, sliten och har lappats och lagats under åren. Nu ingår de i de som ska få ny asfalt vilket tekniske chefen Michael Nordin ser fram emot. Foto: Charlotte Ferneman

9 700 kvadratmeter asfalt för 2,1 miljoner kronor ska göra yttre hamnen mer attraktiv och säkrare.

– Vi hoppas kunna göra det under hösten, säger tekniske chefen Michael Nordin.

Önskemålet om asfalteringen har funnits länge och för någon vecka sedan kom de nya ekonomiska förutsättningarna. Den politiska majoritetens förslag som även ska passera kommunfullmäktige, om utökad budget innehåller 2,1 miljoner för asfaltering av hamnen.

Uppdraget kom snabbt och tekniske chefen Michael Nordin började planeringen direkt.

– Vi förbereder åtgärden innan asfaltverket stänger för hösten, men vi måste ha pengarna först, säger Nordin.

Just nu är det full aktivitet vid spolplattan och på uppställningsytan i närheten. Där kommer
Just nu är det full aktivitet vid spolplattan och på uppställningsytan i närheten. Där kommer Foto: Charlotte Ferneman

Jobbet ska göras på tre ställen. Mot den östra sidan av hamnen ska parkeringsplatsen på 4 300 kvadratmeter, från spolplattan ut till piren, asfalteras.

– Nu skapar vi även fler parkeringsplatser, i somras var de slut flera gånger. Tanken är att det ska bli snedställda parkeringsplatser i tre led och att trafiken styrs runt.

Hur blir det med långtidsparkeringar?

– Vi har inte det klart men det finns önskemål om det. Redan nu finns det en outtalad rutin om att om de som behöver parkera så länge hör av sig, så får de tillstånd. Den saken behöver kommuniceras ut på ett bättre sätt så att det fungerar.

Söder om ställplatserna, mellan parkeringsplatserna och hamnskjulet, där det nu står ett antal båtar uppställda, ska 2 400 kvadratmeter få ny asfaltyta.

– Det är bra att få med hela det området. Det blir mer lättarbetat och ser fint ut.

Olycksrisk

På andra sidan skjulet, i arbetsområdet mot båtplatserna, handlar det om 3 000 kvadratmeter yta som ska lagas och få ny beläggning. Just nu är ytan dålig. Den är tillfälligt lappad och lagad. Olycksriskerna är stora och Michael Nordin pekar på ett rejält slukhål som inte har åtgärdats.

På det här platserna i yttre hamnen är det tänkt att uppfräschningen ska ske.
På det här platserna i yttre hamnen är det tänkt att uppfräschningen ska ske. Foto: Charlotte Ferneman

– Olycksrisken vid transporter och lyft av båtar är stor. Det är viktigt att den rättas till, både för oss, båtägarna och Sjöstadens varv.

Kostnaderna för tre tre områdena är 900 000, 500 000 respektive 700 000 kronor.

Ytan, som är vinteruppställningsplats för båtar och ställplatser för husbilar på sommaren, norr om hamnskjulet kommer att ha kvar sin ytbeläggning av krossad asfalt.

Utvecklingsplan

För några år sedan gjorde konsultbolaget Ramböll en 15-årig utvecklingsplan för småbåtshamnen i Mariestad. Den innehöll en rad åtgärder som har gjorts de senaste åren och några som ska göras.

– Det blev ett arbetsdokument, och kom inte upp politiskt. Nu ska vi fram en plan över vad vi ska göra i hamnen de närmaste tio åren. Vi har tre intressegrupper: båtägarna, turisterna och medborgarna överlag. Hamnen ska bli en trevlig plats för alla. Det är även en bra inkomstkälla. Inte bara i ställplatsavgifter, när turisterna är i staden så handlar de, säger Michael Nordin.

Inom ramen för den nya planen, som inte är politiskt förankrad, ingår inhägnande av arbetsområdet väster om skjulet så att ingen obehörig trafik eller människor vistas där. Norr om området ska det bli en parkeringsplats för i- och urlastning till båtar, med en landgång till bryggan.

– Men det blir fler åtgärder inom ramen för den planen.

Piren

Stigen på piren, vars kanter förstärktes för några år sedan, är just nu täckt av grovt grus. Någon asfaltering är inte aktuell just nu, men kan bli aktuell i den kommande planen.

– Den ska göras bättre så att den blir promenadvänlig.

Bryggorna i östra hamnen ska också ses över. Under jobbet med planen kommer båtalliansen vara en remissinstans.

Artikeltaggar

MariestadMichael NordinNyheterPolitik

Så här jobbar Mariestads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.