Kommunen ska göra en detaljplan för området Sandbäcken norra. Samtidigt påbörjar arbetet med en byggväg, som kan bli en lokalväg till nya E20.
– Vi har med oss tanken, säger exploateringschef Erik Randén.
Tidigare fanns det ett uppdrag om att ta fram ett planprogram för området, som i grova drag sträcker sig mellan Marieforsleden och E20.
Nu har uppdraget ändrats och det ska tas fram en detaljplan som på ett mer exakt beskriver hur ett begränsat område ska bebyggas och hur områden får användas.
Arbetet inleds direkt. Det finns intressenter för etableringar i området.
– Det blir kompakt, många är intresserade vilket ger nya jobb och tillväxt, säger Erik Randén.
Däremot kommer platsen där djurkyrkogården finns inte ingå i detaljplaneområdet, liksom parkeringsplatsen mitt emot Rattugglan.
Bygglov
Det finns bygglov för en etablering på området, men Randén kan inte säga vad det handlar om.
Det finns även en ansökan om förhandsbesked för en byggnation på 20 000 kvadratmeters i närheten av vattenskidklubbens anläggning.
– Det är ett pågående etableringsärende där vi undersöker om platsen är möjlig. Den kompletterar ett annat område och vi vill ha den som alternativ. I många liknande processer vet vi inte vilket företag exakt det handlar om. Vi har bara andra fakta.
Kommunen har skickat ut förfrågan till grannarna om yttrande.
– De kan yttra sig om byggnadsvolymen. Det är ganska vanligt i sådana ärenden, säger Randén.
Klartecken för väg
Samtidigt gav kasu nyligen klartecken för en byggväg samt förberedelser för en godsterminal på området.
– Exakt vem som kommer att nyttja terminalen är inte klart. Läget är bra, vi kan leda in mycket tung trafik den vägen och behöver inte komma in i det centrala vägnätet.
Innan terminalen kan börja byggas ska det anläggas en byggväg på området. Den inleds strax efter Gasums tankstation, svänger av och leds österut och går sedan parallellt via E20 mot nordost.
Sju meter bred
Byggvägen blir 400 meter lång och 3,5 meter bred. Sedan ska den kompletteras med infrastruktur för bland annat VA, el och fiber. Senare ska den byggas ut till sju meters bredd. Kostnaden beräknas fullt utbyggd bli cirka 4 000 kronor per meter, vilket blir totalt 1, 6 miljoner kronor.
Samtidigt har kommunen önskemål på en lokalväg till E 20, från trafikplats Haggården till trafikplats Brodderud för att långsamtgående fordon inte ska behöva köra inne i staden.
– Lokalvägen och byggvägen blir samma i början. Vi vill minimera utrymmet för vägar.
MT har tidigare skrivit om kommunens krav på Trafikverket. Lokalvägen är inte bara tänkt som en väg för långsamtgående fordon och en ersättningsväg, om det av någon anledning blir stopp på E20.
Randén säger att den kan få fler användningsområden.
– Med tanke på nya etableringar ligger vägen perfekt i den östra delen av området och parallellt med E 20. Vi har möjlighet att gå in med stickvägar till mindre tomter eller lämna hela ytan öppen för en större etablering.
Kan kommunen gå in och ta en del av kostnaden för vägen?
– Vår ingång är att Trafikverket ska ta så mycket som möjligt av kostnaden, men vi får se var den diskussionen hamnar. Det är en lång sträcka och den kostar stora pengar.
"Lysande lösning"
Samtidigt kan den tilltänkta och önskade lokalvägen fylla samma syfte söder om Ulriksdal. Där kommer bland annat industriområdet Sund att byggas ut.
– Utifrån exploateringsflexibilitet är det en lysande lösning. Det finns flera vinster med en sådan väg.