Volvo Cars kommer tillverka elmotorer i Skövde - "Det är ett erkännande"

Ekonomi
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Volvo Cars satsar 700 miljoner kronor på att få igång tillverkning av elmotorer på motorfabriken i Skövde.
Foto: Roland Svensson
"Det är ett underbart besked, bästa julklappen! Framtiden för fabriken är säkrad", Metallbasen Marko Borg Peltonen jublar över Volvo Cars besked om att det nu är klart att elmotorer ska tillverkas i Skövdefabriken. Platschefen Lena Bergqvist säger att beslutet är ett stort erkännande för den prestation man gör i fabriken idag.

Volvo Cars satsar 700 miljoner kronor på att få igång tillverkning av elmotorer på motorfabriken i Skövde. Det efterlängtade beskedet var som en julklapp, säger Marko Borg Peltonen, ordförande i IF Metall på Volvo Cars i Skövde.

– Dagens besked är inte bara en julklapp, det är den bästa man kan få. Det känns helt otroligt. Det här säkrar framtiden för fabriken i Skövde. Glädjen är stor.

– Hade vi inte fått elmotorproduktionen hade vi nog fasats ut när förbränningsmotorerna försvinner. Nu känns allt kanonbra.

För bara ett par veckor sedan var Borg Peltonen i en intervju i SLA osäker på vilket beslut som företaget skulle fatta.

– Vi visste givetvis att det diskuterades men vi vågade inget hoppas förrän allt är påskrivet och klart. Detta har hållits i en väldigt liten krets.

Platschefen i Skövde, Lena Bergqvist.
Foto: Roland Svensson

"Betyder jättemycket"

Platschefen i Skövde, Lena Bergqvist, möter tillsammans med Peter Lindström, chef för Manufacturing Engineering i Skövdefabriken, SLA en dryg timme efter beskedet. Även där är det väldigt glada miner.

– Vi har jobbat med det här i ett par år, det här beskedet betyder jättemycket och är ett kvitto på att det vi gör idag är bra, ett erkännande, säger Bergqvist.

– Alternativet hade varit att köpa eller placera fabriken någon annanstans. Nu känns det stort att det blev i Skövde.

Första steget

Enligt Volvo Cars kommer anläggningen i första hand att montera elmotorer, nästa steg blir en fullskalig tillverkningsprocess för elmotorer i Skövdefabriken. Men när är fortfarande oklart.

– Vi kommer att stå på två ben - tillverkning av förbränningsmotorer och elmotorer. Men för hur länge förbränningsmotorerna finns kvar är ett politiskt beslut. Företagets mål är att 50 procent av den globala försäljningen 2025 ska bestå av elbilar, och resten av hybrider.

Ökad försäljning

Det är något färre komponenter i elmotorer och därmed också färre monteringsmoment. Men det innebär inte att antalet anställda måste minskas.

– Allt handlar ju om hur många motorer som produceras och vi planerar att sälja fler än idag. I många elbilar är det dessutom två motorer, en i fram och en i bak, säger Peter Lindström.

Inget bubbel

Onsdagens besked är verkligen något att fira, men pandemin gör det inte lätt.

– Hade det inte varit för den hade vi öppnat om inte champagne så i alla fall något som bubblat. Men en julmacka ska det kunna bli i alla fall, säger Bergqvist och Lindström med stora leenden.

Markus Franzén, projektledare, och Tobias Antonsson, delprojektledare som arbetat med just det aktuella projektet, var också mycket glada.

Markus Franzén och Tobias Andersson.
Foto: Roland Svensson

"Stort för Skövde"

– Det känns otroligt stort, för Volvo Cars och för Skövde. En riktigt bra nyhet, säger Franzén.

– Det säkrar vår framtid här i fabriken, för mig som arbetat med detta är reaktionen också att beslutet om tidigare än vi trodde, lägger Antonsson till.

Så här jobbar MT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.