Hoppa till huvudinnehållet

Efterlängtad cykelväg flyttas fram ett år

Publicerad:
Reporter Alf Ehn
Alf Ehn
alf.ehn@mariestadstidningen.se
Här, utmed väg 26, ska cykelvägen mellan Hasslerör och Sjötorp byggas. Projektet har flyttats fram ett år då pengarna i Trafikverkets budget prioriteras till andra projekt.
Här, utmed väg 26, ska cykelvägen mellan Hasslerör och Sjötorp byggas. Projektet har flyttats fram ett år då pengarna i Trafikverkets budget prioriteras till andra projekt. Foto: Charlotte Ferneman

Gång- och cykelvägen mellan Hasslerör och Sjötorp flyttas fram.

– Andra projekt har slukat pengar, säger Veronika Amvall, projektledare vid Trafikverket.

Den planerade cykelvägen mellan Hasslerör och Sjötorp utmed väg 26 är efterlängtad av många.

Inte minst turismnäringen, som gärna ser att det på ett säkert sätt går att cykla mellan Mariestad och Sjötorp. Projekteringen skulle inletts i början av nästa år men för någon vecka sedan meddelade Trafikverket att hela projektet flyttats fram ett år.

Pengarna räcker inte till.

– Det är de direktiv vi nyligen fått. Jag känner inte till de exakta beslutsvägarna men det är andra projekt som slukat pengar, medel har fått flyttas över och då låg inte väg 26 med i prioriteringen då budgeten strukturerades om, säger Veronika Amvall.

Hennes kollega Louise Imborn, samordnande åtgärdsplanerare vid Trafikverket, meddelar i ett mejlsvar:

"Cykelbanan var från början tänkt att anläggas längs väg 26 mellan Sjötorp och Enåsa kyrka för att därefter gå längs kommunala vägar fram till Hassle kyrka. Nu planerar vi istället att bygga cykelbanan hela vägen ner till Hassle kyrka för att få ett sammanhängande cykelstråk. Detta innebär en betydligt större satsning och högre kostnader för projektet och vi skjuter fram projektet till 2022. Då finns det pengar avsatta i budgeten. Beslutet har tagits i samråd mellan ansvariga tjänstepersoner på Trafikverket Region väst"

Veronika Amvall säger att projektet kommer att parkeras under ett år. Ingenting kommer att hända.

– Vi jobbar med en konsult och det finns inga pengar till det i budgeten.

Är det fler gång- och cykelvägar som får vänta?

– Av de projekt jag leder är det en gång- och cykelväg i centrala Göteborg som vi också får skjuta på ett år.

Vad händer?

Thomas Johansson, samhällsbyggnadschef i Mariestads kommun, har fått ett tydligt uppdrag av kommunstyrelsens arbetsutskott om att ta kontakt med Trafikverket och reda ut vad som ligger bakom och en skrivelse är på väg.

– En märklig hantering. Trafikverket verkade ha tagit tag i det, men så kom mejlet om att det flyttats fram. Det skulle vara intressant att veta vad som ligger bakom.

Johansson säger att kommunen sett fram emot att gång och cykelvägen blir verklighet.

– Det är viktigt att koppla ihop cykelstråket mellan Mariestad och Sjötorp. Det finns många fler kopplingar, bland annat att cykla runt Vänern och längs kanalen.

Nästan en mil

Gång och cykelvägen som är 9,6 kilometer ingår i den nationella plan, och bekostas helt av Trafikverket. Exakt hur den ska gå är inte klart. Om Trafikverket ska bygga vägen krävs det att den ligger vid befintlig väg.

– Vi har varit på plats med vårt specialistgäng och tittat. Man bör kanske tänka till och fundera på var man ska lägga vägen för att det ska vara trevligt att cykla och vilka alternativ som finns.

Kommunen?

Amvall säger att det blir ett gränssnitt för vad Trafikverket kommer att bli ansvariga för och var kommunen skulle bli ansvarig.

– Vi ansvarar för sträckorna där gång- och cykelvägen går bredvid väg 26, men det finns fog för att ha en dialog om alternativa vägsträckningar för att det ska bli trevligare att cykla.

Kommer ni och kommunen att dela upp sträckorna?

– Det kan bli så, men vi ska ha en dialog med kommunen. Just nu är uppdraget att vägen ska gå längs väg 26. Vi skulle startat dialogen inom kort men den får vi ta om ett år.

Trafikverket och Mariestads kommun diskuterar även om hur gång- och cykelvägen ska förlängas. Det handlar om en cirka 1,4 kilometer lång sträcka längs Slussvägen från kanalen mot väg 26, som skulle kunna anslutas till den befintliga cykelvägen norr om Sjötorp mot Otterbäcken. Sträckan finns inte med i nationella planen.

– Vi har ställt frågan om det är möjligt, säger Thomas Johansson.

Artikeltaggar

HasslerörMariestadNyheterSjötorpThomas Johansson

Så här jobbar Mariestads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.