Digitalt event ersätter UF-mässan

Skola & utbildning
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
I år bli UF-mässan digital och prisutdelningen kommer att livesändas.
Årets UF-mässa får ett nytt koncept och blir digital med webbshop, digitala föreläsningar och livesänd prisutdelning.

Varje år genomförs UF-mässan på stora arenor med montrar där UF-elever säljer produkter, marknadsför tjänster och berättar om sina innovationer för besökarna. UF-mässan drar i genomsnitt 5000–6000 besökare.

Digitalt koncept

På grund av pandemin kan den inte genomföras som vanligt i år utan det blir istället ett nytt koncept. Mässan ersätts av E-week och UF-gallerian.

Under vecka 11 hålls E-week, en digital aktivitetsvecka med entreprenörskap och lokal e-handel i fokus. Det blir en rad aktiviteter för elever, lärare och alumner som digitala föreläsningar, workshops och säljtillfällen.

En webbshop

I samband med veckan kommer en ny marknadsföringsplattform hållas öppen, UF-gallerian. Där samlas hela landets UF-företag och där kan besökarna handla genom en webbshop.

– UF-mässan brukar vara årets höjdpunkt där unga entreprenörer visar upp sina idéer och erbjudanden. Nu när tillställningen blir digital vill vi ge UF-företagarna så bra förutsättningar som möjligt att synas, säger Louise Samuelsson, regionchef på Ung Företagsamhet i ett pressmeddelande.

Livesänd prisutdelning

Under vecka 12 genomförs tävlingar i olika kategorier varav några är SM-kvalificerande. Prisutdelningen kommer att livesändas från Sparbanken Lidköpings Arena den 26 mars.

Så här jobbar MT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.