Kommunen skickade känsliga uppgifter om barn till fel person

Vård & omsorg
PUBLICERAD:
En socialsekreterare i Mariestads kommun mejlade felaktigt känsliga uppgifter till en förälder. Berörda personer har blivit kontaktade.

I slutet på förra året begärde en förälder utdrag ur journal. Socialsekreteraren uppfattade, i och med förälderns begäran om att få dokumentet via e-post, att den godkänt det tillvägagångssättet och bortsåg från hur kommunen hanterar sekretessinformation.

Dokumenten kopierades, scannades och skickades digitalt till föräldern som kort därefter hörde av sig till socialsekreteraren. Ett dokument som rör ett annat barn hade skickats med. Det innehöll ett familjehems namn och personuppgifter, samt namn och personnummer på barnet som är placerat där. Inga andra uppgifter framkom.

Socialsekreteraren bad föräldern att förstöra dokumentet och kontaktade omedelbart enhetschef.

Händelsen anmäldes till integritetsskyddsmyndigheten, som beslutade att avsluta ärendet.

Kommunen jobbar nu för att sektorns rutin för informationssäkerhet ska bli mer känd i verksamheten. Den säger att sekretessmaterial alltid hämtas från myndighet eller skickas med post, så länge det inte finns en säker digital väg att kommunicera med den enskilde.

Så här jobbar MT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.