Bara tre av åtta tåg på Kinnekullebanan är i drift vilket orsakar inställda avgångar och ersättningstrafik med buss.
– Olyckligt att det drabbar resenärerna, säger Emelie Backede, affärschef tåg hos Västtrafik.
Just nu finns det bara tre tillgängliga dieseltåg för trafiken på Kinnekullebanan. Resterande fem är tagna ur trafik och står på verkstad för olika reparationer.
Tågbristen medför stora trafikstörningar på banan, som går mellan Håkantorp och Gårdsjö.
Emelie Backede, affärschef tåg hos Västtrafik, räknar med att tolv avgångar per dag kommer att behöva ställas in, på hela eller delar av sträckan, till och med 13 juni.
– Då trafikerar vi med bussar i stället och uppmanar kunderna att kontrollera tiderna i appen.
Vad är det för del på tågen?
– Det är olika. Fel på bränslepumpen, motorfel och fel på passagerarinformationssystem är några exempel. Några är mer komplicerade, vilket kräver en längre reparationstid.
Emelie Backede konstaterar att Kinnekullebanan är en liten bana som inte är elektrifierad och den är den enda i Västra Götaland där loken drivs med diesel.
– Därför kan vi inte styra om fordon från andra banor.
Börjar loken bli för gamla?
– Många är gamla men inte för gamla. Olyckliga omständigheter gör att felen kommit på samma gång.Vi räknar med att tågen ska hålla i åtminstone tio år till.
13 juni räknar Västtrafik att trafiken ska flyta på som vanligt.
– Då kommer vi att ha hunnit med att åtgärda de mer komplicerade felen och har fått in tillräckligt många fordon för att upprätthålla normal trafik. Vi behöver inte åtta tåg för det, utan det finns marginal, säger Emelia Beckede.