En klimatpolitik för landsbygden

Debatt
PUBLICERAD:
Foto: Erik Simander/TT
Ofta nämns det runt fikaborden ute på arbetsplatserna eller i hemmet att politikerna uppe i Stockholm inte tänker på landsbygden och när man pratar om bensinskatten är detta något som vi i SSU håller med om.

En stark anledning för att höja bensinskatten har varit och är att man vill att folk ska välja att åka mer kollektivt och mindre i personbilar för att främja miljön. Detta låter bra och i storstäderna är det en rimlig politik att driva, men inte på landsbygden. Vi i SSU vill därför se att en differentierad bensinskatt etableras i Sverige som i praktiken innebär att kostnaden blir högre i storstäderna där bilen inte är ett måste och lägre på landsbygden där många är beroende av bilen.

I Göteborg kan man välja att ta bussen eller spårvagnen till och från jobbet nästan oavsett vilken tid på dygnet man jobbar, men på landsbygden har vi inte den möjligheten. Jobbar man kvällsskift på fabrik kanske man kan ta bussen dit, men när ens skift är slut går det allt som oftast inga bussar hem och skulle man missa en buss får man vänta på nästa vilket antagligen resulterar i en lång väntetid.

Vi i SSU vill se en utbyggd kollektivtrafik på landsbygden och minskade utsläpp av växthusgaser. Men samtidigt måste vi inse att det heller inte är rimligt att ha samma täthet på kollektivtrafiken i storstan och på landsbygden. Detta innebär att bilen blir ett måste i många fall för att kunna ta sig till jobbet, veckohandla och att barnen ska kunna delta på sina fritidsaktiviteter.

Vi anser att det är orimligt att en person som lever på landsbygden med ingen, alternativt begränsad, möjlighet till kollektivtrafik ska betala lika mycket i bensinskatt som någon som bor i Göteborgs innerstad. Vi ser det som en självklarhet att bensinskatten är hög på de ställen där möjligheten till omställning är som bäst, samtidigt som den ska vara lägre där möjligheten till omställning är som svårast. Men är bilen det enda verkliga alternativet för att ta sig till jobbet, eller för att kunna handla mat så ska man inte bli bestraffad för att man väljer att leva på landsbygden.

Hela landet ska leva och ska detta vara möjligt behöver vi ena stad och land, men se att det även finns skillnader. Att lösa klimatkrisen är ett måste för att planeten ska överleva och att straffa vanligt folk på landsbygden med högre bensinpriser är inte den mest effektiva lösningen. Vi i SSU anser att ett viktigt steg är att flytta tunga transporter till framförallt järnvägarna och att bygga ut tågnätet så det både blir smidigare och billigare att ta tåget vid långa resor än att ta bilen, något som får till följd att utsläppen minskar.

Att bara höja bensinskatten innebär inte att åkandet av kortare sträckor minskar på landsbygden, det blir bara dyrare att ta sig till jobbet, åka och handla eller skjutsa barnen till fotbollsträningen. Inför en differentierad bensinskatt nu och straffa inte oss som väljer att bo på landsbygden.

Jesper Ekblad

Ordförande SSU Skaraborg

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.