Sveper fram längs kanalen

Fritid och livsstil
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Minsveparen M20 firar 80-årsjubileum med en tur på Göta kanal. Under sina många år till sjöss har hon hjälp människor i nöd, röjt undan minor och är idag en K-märkt flytande historielektion. Under måndagen besökte hon Töreboda för att byta besättning.
M20 lade till i Törebodas hamn under måndagen.
Foto: Karin Viola Eriksson

Denna tur gick M20 från Stockholm, ner längs med östkusten och upp längs med västkusten till Göteborg. Hon har passerat såväl Trollhättan kanal som Göta kanal. I Töreboda blev det byte av besättningen innan M20 åter kastade loss. Sedan styrde hon sin kos mot hemmahamnen vid Museipiren på Galärvarvet i Stockholm.

Kanaltur

Ombord på M20s första etapp på Göta Kanal fanns 15 besättningsmän. Bland annat fyra ungdomar från Sydöstra Skånes sjövärnskår.

– Det är ett fritidsintresse och vi alla har stor båtvana, tre av oss har tagit kustskepparexamen. Efter gymnasiet funderar vi på att läsa vidare inom marinen, sa en av de fyra ungdomarna från sjövärnskåren.

Hjälpinsatser

Fartyget M20 är ursprungligen ett av marinens minsveparfartyg. Hon tjänstgjorde i Östersjön, Kattegatt och Skagerack. Fartyget färdigställdes 1941 på Neglingevarvet i Saltsjöbaden i Stockholm.

– Fartyget fick direkt order om att gå till västkusten, så den sjösattes på natten samma dag som den färdigställdes. Den har, utöver att röja minor, även hjälp danska judar som flydde över sundet, säger Göran Ringqvist som är fartygschef.

Fartygschefen Göran Ringqvist är väl insatt i båtens historia.
Foto: Karin Viola Eriksson

Långlivad

Båten bygges om till försöksfartyg och därefter till skolfartyg för blivande sjöofficerare. Totalt finns 26 båtar med beteckningen M och respektive siffra efter. De andra minsveparna av liknande storlek hade en beräknad livstid på uppemot 15 år. M20 däremot var aktiv i marinens tjänst i 64 år. 2005 skulle båten skrotas, men då bildades en förening av eldsjälar för att behålla den.

Föreningen fick hjälp av ungdomar från sjövärnskåren under resan.
Foto: Karin Viola Eriksson

Eldsjälar

Föreningen övertygade Försvarsmakten och Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM) att låta fartyget bli museifartyg. Sedan 2005 ägs hon därför av SMTM men vårdas av Föreningen M20.

Nere under däck finns en kabyss, en matsal och flera sovkojor.
Foto: Karin Viola Eriksson

– Vi i föreningen håller fartyget i drift och har trafik med betalande passagerare under sommartid, således drar vi in pengar till underhåll, sa Göran Ringqvist.

Med sin längd på 28 meter och bredd på 5 meter fyller den upp en hel sluss på Göta kanal. En förutsättning för att ett fartyg ska kunna klara av att svepa minor är ett skrov av trä. M20 har ett skrov av mahogny, en köl av ek och består i övrigt av stål och aluminium. Båten har inte längre kvar sin minsveparutrsutning.

Anders Cottrell visade styrhytten. Han är en av föreningens medlemmar som fått följa med på jubileumsfärden.
Foto: Karin Viola Eriksson
Så här jobbar MT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.