Hoppa till huvudinnehållet

Ökat tryck på vägen till Torsö – men ombyggnad lär dröja: ”Svårt att prioritera"

Publicerad:
Mängden trafik på vägen till Torsö har ökat men den prioriteras inte då det inte finns så mycket näringsliv utmed vägen och på Torsö.
Mängden trafik på vägen till Torsö har ökat men den prioriteras inte då det inte finns så mycket näringsliv utmed vägen och på Torsö. Foto: Charlotte Ferneman

På 25 år har trafiken på vägen mellan E20 och Torsö ökat med nästan 50 procent, men en utbyggnad lär dröja.

– Mindre vägar med mycket godstrafik prioriteras, säger Ann-Charlotte Eriksson, samhällsplanerare vid Trafikverket.

Torsövägen får ofta kritik för att den är för smal, trång samt att hastigheten är för hög. 1994 passerade i snitt 1 100 fordon per dygn i höjd med Karlsvik. 25 år senare handlade det om 1 620 per dygn, enligt Trafikverkets mätningar. Procentuellt handlar det nästan om en 50-procentig ökning.

Ann-Charlotte Eriksson, som sysslar med samhällsplanering vid Trafikverket, säger att godstrafiken i mångt och mycket styr prioriteringen av vägsatsningarna på det mindre vägnätet. Därför spelar inte ökningen av mängden trafik, som främst består av personbilar, på vägen mellan E 20 och Torsö så stor roll.

– Det finns inte så mycket näringsliv utmed vägen och på Torsö. Då är det svårt att prioritera vägen.

Hon säger att statistiken om trafikmängden och hastigheten på vägarna är jätteviktig.

– Det är några parametrar vi tittar på när det bestäms vad som ska göras.

Trafikverket gör en utredning enligt fyrstegsprincipen innan beslut om satsningar på vägar kan tas. Antal olyckor, hastighet, trafikmängd, kommande behov, trafikprognoser till och med 2040. När alla värden är klara görs en samhällsekonomisk kalkyl, för att se vilken nytta olika åtgärder får.

Den regionala utvecklingen är en parameter som politiken i kommunerna via kommunalförbundet spelar in till Västra Götalandsregionen för prioritering i den regionala infrastrukturplanen.

Snabbt på natten

Trafikverket mäter även hastigheten. Vid Karlsvik, några kilometer från Sundsören, passerade 228 fordon mellan 16.00 och 17.00 den 8 juli 2019. Snitthastigheten var 82,7 kilometer i timman. Hastighetsgränsen är numera 80 kilometer i timman.

– Då är det troligen många boende som är på väg hem från jobbet, säger Marita Karlsson, projektledare vid Trafikverket.

Mellan 03.00 och 04.00 kommande natt passerade tre fordon med en snitthastighet på 99,2 kilometer i timman.

– De har få mötande fordon, känner till vägen och tar egna beslut om hur fort de kan köra, konstaterar Marita Karlsson.

Bra standard

Många vill ha mittseparering på väg 26 mellan E 20 och gränsen till Värmland, och i det fallet spelar den samhällsekonomiska kalkylen en stor roll. Knappa 4 000 fordon passerar i snitt per dygn vägen som bedöms ha en bra standard. Däremot har Trafikverket jobbat mycket med att säkra sidoområden och sätta upp räcken.

Åtskilliga bilar passerar Sundsören varje dag.
Åtskilliga bilar passerar Sundsören varje dag. Foto: Charlotte Ferneman

– Vi har tittat på den vägen flera gånger, men det är för lite trafik och för få olyckor. Då är det lönsammare att sänka hastigheten till 80 kilometer i timman och slippa allvarligare olyckor.

– Värdet på trafiksäkerhet har höjts. Man har räknat på vad olyckor kostar samhället, säger Ann-Charlotte Eriksson.

Omvärlden kan dock påverka. När slussarna i Trollhättan byggs ut kan det innebära förändringar för hamnarna i Otterbäcken och Kristinehamn, vilket kan betyda att väg 26 får ett högre tryck och måste åtgärdas.

Regelbundet

Trafikverket mäter regelbundet trafikmängden på vägarna. Ju större väg, desto oftare är det mätning, som sker vid fyra tillfällen per år för att få årstidsvariationer.

– Vi lägger ut två slangar. De känner varje överfart och avståndet mellan hjulaxlarna för att se om det är lastbil eller personbil, samt hastigheten på fordonen. Det är en gammal beprövad metod, säger Marita Karlsson, projektledare vid Trafikverket.

På flera av sträckorna, som sköts av Trafikverket, i närheten av Mariestad, händer det inte mycket med trafikmängden. Vid de flesta av mätpunkterna är det en svag ökning, men inte mer. Upplevelsen beror även på vilken tid man åker.

– I Skövde är det exempelvis väldigt tydligt när de stora företagen börjar och slutar, säger Marita Karlsson.

Trafikmängder

Mätplats (år) Antal*

Karlsvik, Torsövägen (1994) 1 100

Karlsvik, Torsövägen (2019) 1 620

Torsö (2001) 900

Torsö (2019) 930

Enåsa kyrka, väg 26 (1998) 3 550

Enåsa kyrka, väg 26 (2019) 3 990

Väg 26, avfarten till Ullervad (2002) 5 880

Väg 26, avfarten till Ullervad (2018) 8 040

E20, två km söder Mariestad (2002) 10 250

E20, två km söder Mariestad (2018) 10 020

E20, norr trafikplats Brodderud (2002) 13 160

E20, norr trafikplats Brodderud (2018) 13 770

Väg 201, infarten till UIlervad (2005) 4 060

Väg 201, infarten till Ullervad (2017) 4 120

Väg 201, mellan infarterna till Ullervad (2005) 2 590

Väg 201, mellan infarterna till Ullervad (2017) 2 720

Väg 202, väster sjön Ymsen (2005) 2 720

Väg 202, väster sjön Ymsen (2017) 2 810

*Siffrorna anger medeltrafik per dygn och år (ÅDT).

Källa: Trafikverket

Artikeltaggar

MariestadNyheterTorsöTrafikTrafikverket

Så här jobbar Mariestads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.