Trafikmängden i Mariestad ökar. Kommunen säger att den har kontroll men att Sjölyckans utbyggnad kan orsaka problem.
– Vi tittar på åtgärder, säger Sven-Inge Eriksson (KD), ordförande i tekniska nämnden.
Enligt statistik från Mariestads kommun ökar trafiken i staden. Vissa platser utmärker sig, men inget bedöms vara onormalt med tanke på att det några år mellan mätningarna. Mängderna mäts med jämna mellanrum men det är behov och efterfrågan som styr när och hur mätningarna, som NTF hjälper till med, genomförs.
Ökat tryck på vägen till Torsö – men ombyggnad lär dröja: ”Svårt att prioritera"Tillförordnad gatuchef Emma Wiik säger att det inte är några siffror i statistiken som sticker ut. På de flesta av mätpunkterna, inte minst Göteborgsvägen och Drottninggatan har trafikmängden ökat. 2019 passerade 4 127 fordon i snitt per dygn på Drottninggatan. Fem år tidigare handlade det om 2 448 fordon.
– Det gjordes ett byte i mätutrustning. Det kan ha påverkat siffrorna, säger Emma Wiik.
Nivå under kontroll
Sven-Inge Eriksson (KD), ordförande i tekniska nämnden, relaterar till en tjänstemannainformation som gjordes för något år sedan.
– Då låg vi inte på någon nivå som visade att det blir problem med trafikstockningar. Samtidigt blir det köer vid vissa klockslag och på vissa ställen; de är svåra att undvika. Fyrrondellen är ett exempel.
För att bland annat dämpa trycket i det området har det gjorts åtgärder vid Cooprondellen på Göteborgsvägen. I samband med Metsä Tissues utbyggnad utförs det även åtgärder på Marieforsleden.
– Där förväntas en ökad trafik, inte minst av tunga fordon och vi försöker omplanera trafiken.
Ökad trafik
Sjölyckans utbyggnad orsakar också en ökad trafik, inte minst på Bergsgatan där det finns både skolor och förskolor.
– Den trafiken är inte önskvärd och det har tittats på åtgärder för att styra ut den mot rondellen vid vattentornet och sedan, via Stockholmsvägen, in till centrum. Bland annat ändra utformningen på korsningen mellan Bergsgatan, Marieforsleden och Vänervägen, som går ned till Sjölyckan. Det ska bli mer naturligt att köra mot rondellen i stället för att köra mot Bergsgatan, säger Sven-Inge Eriksson.
Emma Wiik vill inte spekulera om trafikmängden i kommunen. Hon säger att det just nu inte finns några större problem.
– Det kommer in lite synpunkter om hastighet, men inte så mycket om trafikmängder. Via mätningar och just åsikter från allmänheten får vi in signaler om det är problem någonstans, säger Emma Wiik.
Förtätning
Sven-Inge Eriksson betonar att det, under överskådlig tid, inte lär bli så stora trafikmängder att det finns risk för stopp och stora problem. Gatunätet ska klara av de förväntade trafikmängderna.
– Samtidigt är det svårt att beräkna vad som händer i centrum. Det byggs bostäder, och miljöerna förtätas. Det blir även problem när parkeringar försvinner, exempelvis vid Bantorget. Folk får gå och cykla mer när de ska göra centrumärenden, men det är lättare sagt än gjort; det är inte lätt att ta cykeln om man ska handla.
Kommunen har inga relevanta mätningar av trafikmängderna på Stockholmsvägen, där det stundtals är hårt tryck. Gestaltningen av vägen fortsätter, för gång- och cykeltrafikanter lär det bli bättre när den är klar.
Trafikmängder i Mariestad
Mätplats (år) Antal
Bergsgatan (2014) 1 896
Bergsgatan (2018) 1 950
Marieforsleden, Krontorp (2014) 2 448
Marieforsleden, Krontorp (2018) 2 275
Marieforsleden, Karlssonrond (2015) 7 167
Marieforsleden, Karlssonrond (2018) 7 548
Norra vägen (2014) 3 088
Norra vägen (2019) 3 184
Drottninggatan (2014) 2 448
Drottninggatan (2019) 4 127
Göteborgsvägen (2014) 6 403*
Göteborgsvägen (2018) 10 964
Siffrorna anger medeltrafik per dygn och år (ÅDT).
*Uppskattat värde då mätning gjordes från ett håll.
Källa: Mariestads kommun