Lastbilstillverkaren Volvo krossar marknadens förväntningar. Vinsten för tredje kvartalet steg kraftigt – trots orosmoln.
Lastbilstillverkaren AB Volvo redovisar en vinst före skatt på 9 433 miljoner kronor för tredje kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 7 640 miljoner kronor samma period året före. Snittprognosen för vinsten före skatt låg på 8 954 miljoner kronor, enligt en sammanställning av prognoser gjord av Refinitiv.
– Det är ett starkt kvartal med bra lönsamhet. En marginal på elva procent, trots en stökig situation med leveranser, säger vd Martin Lundstedt till TT.
Kvartalet påverkades dock av brist på halvledare, andra komponenter, och fraktkapacitet vilka resulterade i produktionsstörningar och ökade kostnader, konstaterar Martin Lundstedt.
– Det är tufft och vi har haft störningar. Så stark efterfrågan som vi har så kommer vi hela tiden spänna bågen tills den brister, annars gör vi inte vårt jobb för att möta den här efterfrågan.
Orderingången för kvartalet gällande antalet lastbilar sjönk också, från 57 530 till 51 118. Framförallt i i Europa märks detta genom ett tapp på 34 procent. Även i Sydamerika ser man en kraftig nedgång (48 procent) medan den viktiga nordamerikanska marknaden rör sig i den andra riktningen (upp 75 procent).
– Vi gör fel om vi inte pressar systemet så mycket som möjligt. Det är viktigt för oss att vara med på en så viktig marknad, nära kund och nära leverantörerna. Sen har vi sagt att vi guidar för en bättre totalmarknad, upp mot 300 000 fordon, säger Martin Lundstedt.
Den stora flaskhalsen är olika typer av komponenter, delvis frakt, säger han.
– När det gäller komponenter ska vi komma ihåg att halvledare inte bara handlar om en leverantör. Vi ligger nära och att ha bra flexibilitet har vi lyckats bra med.
Fyllda orderböcker
För den europeiska marknaden sänker man nu prognosen för 2022 medan den är oförändrad i Kina och Brasilien. I Indien lyfter man samtidigt prognosen för såväl tunga som medeltunga lastbilar.
Även om många marknader vill byta ut gamla lastbilar och utöka sina flottor får det inte effekt på orderingången på grund av redan stora orderböcker och långa leveranstider, konstaterar företaget.
Omsättningen under tredje kvartalet uppgick till 85 258 miljoner kronor, jämfört med 76 852 miljoner kronor ett år tidigare.
Här hade analytiker i snitt räknat med en omsättning på 85 900 miljoner kronor under kvartalet.
Skakig resa
När det gäller bussdivisionen ökade orderingången under tredje kvartalet med 34 procent och leveranserna med två procent.
Lastbils- och busstillverkaren Volvos aktie har haft en skakig resa under året hittills – bland annat präglad av pandemirelaterade flaskhalsar som halvledarbrist. Sedan årsskiftet har aktien gått upp drygt 6 procent, vilket kan jämföras med Stockholmsbörsens OMXS-index som lyft 22 procent.