Per Brandberg från Gullspång undrar varför inte den livsfarliga hålan på E20 norr om Hasslemacken åtgärdas.
– I somras skadades en mc-förare på platsen. Ska det behöva inträffa en dödsolycka innan hålan fixas, säger han.
Han åker ofta förbi platsen på väg hem från Mariestad. Per Brandberg, som själv kör motorcykel, anmälde händelsen i somras med mc-föraren till Trafikverket.
– Jag hade hoppats på att det skulle bli åtgärdat efter denna incident. Det är mycket märkligt att en sådan skada på en Europaväg inte åtgärdas.
Märkligt att en sådan skada på en Europaväg inte åtgärdas.
MT åkte ut med Per Brandberg och tog bilder vid platsen. Det är verkligen anmärkningsvärt. Djupet på vägskadan är uppskattningsvis mellan 15 och 20 centimeter djup.
Den syns även som en liten skugga på Google maps och har bevisligen funnits där en längre tid.
Platsen är utmärkt med ett varningsmärke för ojämn väg.
Intensivt
Trafiken är intensiv och bilarna susar förbi i hög fart. Några av dem hinner inte se hålan i den högra delen av det norra körfältet. Det dunkar till rejält när bilarna kör ner i vägskadan.
På högra delen av hålet finns en betydlig upphöjning. Det ser nästan ut som någon har placerat ut en mindre val på vägen, eller byggt en liten pulkabacke.
– Det var här jag stannade till och frågade mc-föraren, som var i 40-årsåldern från Töreboda, hur han mådde. Han var verkligen i chock och verkligen omskakad.
– Tydligen hade han kört ner i hålan med sin custom-mc och det blev en stöt genom kroppen som gjorde han fick svåra ryggsmärtor.
– Killen hade inte kört omkull, men alla som kör mc vet att det ibland kan bli ett rejält genomslag när man kör ner i ett väghål.
Per Brandberg fortsätter:
– De flesta som bor här i området känner väl till det här, men på E20 är det höga farter och det passerar många som inte har en aning vilken fara som ligger där och lurar. Numera är ju mc-säsongen betydligt längre än tidigare.
Ansvarig
Det är Peter Ringh på Trafikverket som ansvarar för beläggningsåtgärder på vägavsnittet.
– Problemet är beställt och kommer att åtgärdas så fort entreprenören hinner, svarar Peter Ringh kortfattat när tidningen skickar över en rad frågor kring skadan.