Det blir en ny lokalväg för långsamtgående fordon i Mariestad. Fullmäktige har godkänt förslaget, men hur mycket bygget kommer att kosta är oklart. Det har oppositionen reagerat på.
Bygget av den nya lokalvägen kommer att ske i tre etapper. Först ut är sträckan Brodderud-Muggebo, som är 1 988 meter. Med en uppskattad byggkostnad på 7 000 kronor per löpmeter kommer etappen att kosta kommunen minst 13, 9 miljoner.
Lantbrukaren Bengt kämpade för lokalväg bredvid E20 – nu ska den bli avMen det kan bli mycket dyrare. Det är något som fått oppositionen i Mariestad att kritisera projektet.
– Det finns för många frågetecken och oklarheter som gör oss tveksamma, förklarade socialdemokraten Ida Ekeroth Clausson (S) under måndagens fullmäktige.
Dubbelt så dyrt
Hon tvivlar på slutsumman för etapp ett. Enligt uppgifter hon fått från tekniska nämnden kan kostnaden bli den dubbla beroende på markförhållanden.
– Jag tror inte kostnaden på 7 000 kronor per löpmeter är rimlig med tanke på att vägen kan komma att dras igenom en gammal torvtäkt, sa Ida Ekeroth Clausson, som även velat veta hur bygget påverkar enduroklubben och vattenskidklubben.
– Dessutom är det inte säkert att vi får ta över den befintliga bron, det har inte mark- och miljödomstolen fatta beslut om än. Får vi inte det tillkommer ännu mer kostnader.
Saknar uppgifter
Även Vänsterpartiets Marie Engström Rosengren ser orosmoln när det gäller bron över Tidan.
– Enligt uppgift är den inte i bästa skick, sa hon och påpekade även att hon saknar uppgifter om drift och underhåll av vägen.
Men såväl moderaten Johan Abrahamsson som centerpartisten Anders Karlsson menar att det inte finns några bra alternativ.
– Det är väldigt viktigt att vi löser den här frågan, sa Karlsson.
Även Mariestadspartiets Henrik Claesson valde att gå upp i talarstolen och förtydliga vad det innebär när fyra meter breda fordon rör sig på vanliga gator.
– Det skapar köer och på vissa ställen går det inte att mötas.
E20 kommer att byggas om till en mötesfri motortrafikled förbi Mariestad. Då får inte traktorer, skördetröskor och andra långsamtgående fordon använda vägen längre. För att inte Marieforsleden och andra gator i Mariestad ska proppas igen ska en ny lokalväg byggas parallellt med E20.