Julkorten ligger svenskarna varmt om hjärtat

Nyheter
PUBLICERAD:
Julkort sorteras på posten.
Foto: Arkivbild
Har ni fått eller skickat ett julkort i år? I år har svenskarna skickat 16,7 miljoner julkort.
Det visar Postnords årliga julkortsprognos.

Det är en minskning jämfört med fjolårets boom på 18,8 miljoner, men fortfarande fler än 2019, då det skickades 14,5 miljoner.

Julkortsskickandet har minskat under en rad år, precis som andra typer av fysiska brev. 2020 var ett annorlunda år på många sätt, och för första gången på decennier ökade antalet skickade julkort stort. Även i år har intresset för fysiska julhälsningar varit stort.

Omtanke

– Vi skickar julkort för att visa omtanke och göra mottagaren glad, och det var tydligt att det blev extra viktigt ett år när vi inte hade möjlighet att träffas som vi brukade. Det är roligt att se att så många valt att ta sig tid i att visa att man tänker på nära och kära även i år, säger Agnes Karlsson, produktionsdirektör i Postnord Sverige i ett pressmeddelande.

Att skicka julhälsningar i form av julkort ligger svenskarna varmt om hjärtat, det visar också Postnords julkortsundersökning.

Trots digitaliseringen skattar vi fysiska hälsningar högt

60 procent tycker att det är ganska eller mycket viktigt att behålla traditionen. När frågan ställdes i november planerade fler än förra året att skicka fysiska julhälsningar, 55 procent jämfört med 49.

Glädje

Precis som tidigare år var det dock fortfarande fler som helst ville ha julhälsningarna i postlådan, 71 procent, än som planerade att skicka. Skälen till att vilja ha och vilja skicka julkort är dock desamma; det visar på omtanke och gör mottagaren glad.

– Trots digitaliseringen skattar vi fysiska hälsningar högt. Ett alternativ som kombinerar digitalt och fysiskt är tjänster där digitala bilder omvandlas till tryckta kort. Riktiga Vykort fick ett dramatiskt uppsving förra året till hela 1,3 miljoner, och det är roligt att se att volymerna ligger kvar på samma höga nivå, säger Agnes Karlsson.

Så här jobbar MT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.