Hoppa till huvudinnehållet

Bränslepriser pressar åkerierna: ”Marginalerna är små från början”

Publicerad:
Stora delar av åkeribranschen har det tufft just nu då stigande bränslepriser ställer till det.
Stora delar av åkeribranschen har det tufft just nu då stigande bränslepriser ställer till det. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Det höga bränslepriset sätter åkerinäringen under press.

Skaraborg är inget undantag.

– Många har bekymmer, säger Per Broholm, regionchef Sveriges Åkeriföretag.

Per är regionchef för branschorganisationen i Skaraborg och Värmland.

Under tisdagen hade styrelsen för Skaraborg möte. Deltagarna är spridda både geografiskt och branschmässigt. Många har det ekonomiskt jobbigt. Den stora boven är bränslepriserna som har gått upp med 40 procent det senaste året, nyligen kostade en liter diesel 21,42 kronor. Det förnybara bränslet HVO kostar cirka 24 kronor litern.

– Samtidigt är vi en bransch där marginalerna är små från början, säger Broholm.

Marginalerna krymper i takt med priserna för bränsle och andra produkter ökar. Just nu beräknas nettomarginalen till cirka 2-3 procent.

– Under 2021 var den 4,3 procent, men det var före höjningen av bränslet, säger Per Broholm.

Han säger även att priset på ett chassi ökat med 22 procent. Ett släp blivit 12-15 procent dyrare det senaste året. Dessutom är däck petroleumbaserade och har också blivit dyrare.

– Allt ökar i pris. Sedan kan man ju fråga sig hur det går med löner och allt annat efter det här. 65 procent av åkeriets kostnader är löner och bränsle.

Resultatet blir åkerier med ansträngd ekonomi. Per Broholm har inte hört om någon som behövt gå i konkurs den senaste tiden, men säger att mörkertalet.

– De biter ihop och vill absolut inte gå i konkurs, men många har det väldigt kämpigt.

Tuffast läge

Verksamheter som sysslar med bygg- och anläggningsarbeten har det allra tuffast just nu, enligt Broholm.

– De jobbar ofta med kommunala upphandlingar och har kanske projektavtal som ska gälla under hela avtalsperioden. Indexeringen kanske bara sker i början och sedan löper det på.

Broholm tillägger:

– Det är samma sak med vägunderhållet. Trafikverket har varit stentuffa och vill inte ha några indexeringar. På lång sikt kanske det är bra för branschen, i framtiden kanske det inte går att köpa några transporter utan att få in indexeringar och annat i avtalen. Indexering handlar ju bara om kostnadstäckning, inte om att tjäna pengar.

Per Broholm, regionchef för Sveriges Åkeriföretag i Skaraborg och Värmland,
Per Broholm, regionchef för Sveriges Åkeriföretag i Skaraborg och Värmland, Foto: Charlotte Ferneman

Krympande marginal

I tidningen Dagens industri påpekade Åkeriföretagens samhällspolitiska chef Ulric Långberg att det nuvarande läget innebär en större kris än under pandemin.

Men pandemin har slagit hårt mot branschen. Under tisdagsmötet för Skaraborgsstyrelsen berättade en deltagare att under tisdagen det var första gången sedan före jul som alla 32 anställda var i tjänst.

– Det har inte varit brist på jobb, däremot på arbetskraft. De som jobbat har fått jobba ännu hårdare, vilket i sig är en riskfaktor, säger Per Broholm.

– Vi har inte tänjt på de lagmässiga gränserna utan fått dispens på kör- och vilotiderna. Nu under februari får vilotiden minska till nio timmar under hela veckan. Då går det att plocka in någon extra tidigt på morgonen för att lösa de situationer som kan bli när många är sjuka.

Artikeltaggar

ArbeteEkonomiMariestadPer BroholmSkaraborgSveriges Åkeriföretag

Så här jobbar Mariestads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.