It-störning ger minus på konton hos Swedbank

Privatekonomi
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Swedbank har it-störningar. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Flera av Swedbanks kunder har plötsligt fått minus på sina bankkonton.
Enligt Swedbank handlar det om en driftstörning som under torsdagskvällen resulterade i att tusentals kunder saknar pengar.

– Just nu har vi en pågående it-störning som påverkar vissa av våra kunder. Störningen gör att en del konton visar felaktiga saldon, säger Ralf Bagner, pressansvarig för Swedbank.

Rapporter om minussaldon började strömma in vid 22.30-tiden på torsdagskvällen och på Swedbanks sociala medier har kunder lämnat upprörda och arga meddelanden om pengar de plötsligt saknar. Flera vittnar om att de inte kunnat betala i affärer eller att räkningar inte kunnat dras som planerat.

När felet ska vara åtgärdat kan inte Swedbank svara på.

– Vi arbetar så snabbt vi kan för att lösa problemet och beklagar givetvis detta, säger Ralf Bagner och han försäkrar att pengarna inte är borta utan att de kommer att finnas tillgängliga så snart felet är löst.

– Våra kunde ska känna sig trygga med att deras pengar och informationen om dem är säkra hos oss, säger Ralf Bagner.

Så här jobbar MT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.