I slutet av mars inträffade en läcka på vätgasstationen i Mariestad. Nu måste Vänerenergi ta in gas utifrån för att bilar ska kunna tanka.
– Vi får se när vi kan bli självproducerande igen, säger Vänerenergis vd Rolf Åkesson.
I samband med läckan tömdes tankstationen i Haggården. Enligt Rolf Åkesson kommer den inte att fyllas på igen förrän utredningen är färdig.
– Den gör vi tillsammans med MSB och räddningstjänsten. Det är oklart när den blir klar, men vi vet att den direkta orsaken till läckan var en koppling som släppte, säger Rolf Åkesson.
Kopplingar används för att förbinda paket med gasflaskor till varandra.
– Under utredningen kontrolleras alla kopplingar och vi kommer göra noggranna tester innan vi börjar med produktionen igen, säger Rolf Åkesson.
Fler fel upptäcktes
Tills dess köps gasen av företaget Nippon gases AB. Drivmedlet förvaras i flaskpaket vid sidan av tankstationen.
– Att ta in gas utifrån är en dyr lösning, men vi måste se till att anläggningen fungerar.
Efter gasläckan dröjde det dock två veckor innan det gick att tanka igen. Detta berodde på ett kompressor-fel som upptäcktes i samma veva.
– Den har krånglat tidigare också. Kompressorn är känslig för det höga tryck som uppstår när gasen pumpas in i biltanken, säger Rolf Åkesson.
Hur upplever du alla problem som dyker upp kring stationen?
– Vi vet att det är en känslig verksamhet och har respekt för anläggningen. Men vi lär oss mer om den hela tiden.
Helt säkert är i alla fall att vätgasstationen engagerar både privatpersoner och kommunpolitiker. Ett par dagar efter läckan vid vätgasstationen ville Britta Wänström (V), genom sin ledamotsroll i Vänerenergis styrelse, ha ett extra styrelsemöte om incidenten. Men ordförande Yvonne Gogolin (M) sade nej.
– Det fanns ingen anledning till ett extramöte eftersom det inte fanns något snabbt beslut som behövde fattas. Vid den tidpunkten var anläggningen redan stängd, säger Rolf Åkesson.