Under tisdagen föll en kund ihop på Swedbanks kontor i Mariestad. Personal agerade snabbt, delade upp arbetsuppgifter och kunde starta hjärtat före räddningspersonalen var på plats.
– De gjorde precis enligt regelboken, och personen kunde själv gå ut till båren, berättar ambulanssjuksköterska Anna Grundström.
En dag efter den dramatiska händelsen är det återigen ambulanspersonal på plats i Swedbanks kontor i Mariestad.
– Vi vill lämna över en blomma för en fantastisk insats, säger ambulanspersonalen som representeras av Anna Johansson, Anna Grundström och Monika Esplund.
– Swedbanks personal var jättesnabba på att defibrillera och räddade livet på kunden.
Hjälptes åt
Det var omkring lunchtid på tisdagen som kunden föll ihop.
– Jag satt på övervåningen när min kollega Jakob Dahlgård-Söderberg kom springande, återberättar kontorschefen Sofie Nyholm.
Väl nere i kundområdet hade kollegorna Eva Rosell, Arma Visic och Johan Roos lagt personen på golvet och ringt 112. Kontorets egen hjärtstartare sattes igång och kompressioner och inblåsningar utfördes.
– Vi var många i personalen som jobbade snabbt, säger Sofie Nyholm och tillägger:
– Jag är glad för att vi har fått utbildning i det här, men att agera i det här tillståndet när det är på riktigt, det var tufft.
Vid medvetande
Brandkåren var först på plats.
– När de kom hade kunden börjat svara på skjutningar från hjärtstartaren. Räddningstjänsten tog över och behöll vår maskin, berättar kontorschefen.
Sedan anlände ambulanspersonalen.
– Våra kollegor behövde ”bara” utföra eftervård och förde personen till sjukhuset, berättar ambulanssköterskan Anna Grundström.
När kunden som fått hjärtstopp lämnade var han vid medvetande.
– Vi hade möte både i går och en frukost för personalen i dag. Såklart var vi chockade men det är skönt att det gick bra trots att det var en så otäck händelse, säger Sofie Nyholm.
Hon och kollegorna var tacksamma för uppvaktningen av ambulanspersonalen.
– Det är en erfarenhet jag helst hade sluppit, samtidigt är det en styrka att vi klarade det, säger kontorschefen.