Här fångas sällan någon haj eller val. Men visst har en och annan kändis fastnat i slussbassängen.
– 1988 slussade jag Carola och hennes lilla motorbåt, hon var på väg till Norge, minns Mats Einarsson, en av Göta kanals mest trogna medarbetare.
I år är det 200 år sedan Göta kanal öppnades för trafik på västra linjen. Det vill säga från Sjötorp till Hajstorp. En av de som länge jobbat med att sköta kanalens slussar är Mats Einarsson.
– Jag började som biträde till slussvakten i Tåtorp 1981, berättar han stolt.
Med tanke på årets stora jubileum, inte bara för Mats, utan även den västra delen av kanalen, kommer det att bli en stor fest i Hajstorp i höst. Men redan dessförinnan går det fint att upptäcka och fira kanalen.
Göta kanal är Sveriges största byggnadsverk och kan upplevas till fots, till cykel eller vattenvägen. Mellan Sjötorp vid Vänern och Tåtorp vid Viken finns det mycket att upptäcka, bland annat kaféer, hembygdsmuseer och hantverk. Den bilfria sträckan på 35 kilometer går utmärkt att ta sig an på cykel. Dessa finns att hyra på flera ställen längs kanalen.
Just i år är det särskilt bra år att ta sig fram på två hjul, Väghållningsmyndigheten och Trafikverket har nämligen godkänt kanalen som Sveriges sjunde nationella cykelled.
För den som inte har båt, men trots det gillar att vara i vattnet, finns det flera badmöjligheter längs kanalen. Dock får man inte bada i slussarna, då det är förenat med direkt livsfara.
Men även för den som vill ta en promenad finns det mycket att titta på och njuta av. Kanalsträckan består av 13 slussar, varav sex dubbelslussar, i Skaraborg. Bland kulturinslagen finns konstverket Pojken, av Bianca Maria Barmen. Den är placerad strax väster om Tåtorp. Obelisken bredvid den sittande grabben markerar kanalens högsta punkt (91,5 meter över havet). Den ingår i konstprojektet Visioner vid vatten. Tävlingen resulterade i ett flertal permanenta konstgestaltningar längs kanalen.
Hela kanalen sträcker sig från Sjötorp vid Vänern till Mem vid Slätbaken och är 190 kilometer lång och innehåller 58 slussar. Av sträckan är 87 kilometer grävd kanal.
Jubilaren kallas ibland för ”Sveriges blå band” och skämtsamt för ”skilsmässodiket” eftersom diskussioner mellan besättningsmedlemmar kan uppstå vid slussning. Den som har tur kanske även kan slå till på ett båtfynd, då vissa fartyg blir väldigt billiga när besättningen hamnar i hätska diskussioner. Men för det mest är kanalen som förbinder Stockholm och Göteborg just en rofylld oas att njuta av.
Göta kanal 200 år
Byggherre: Baltzar von Platen.
Byggstart: 1810.
Färdigställd: 1832.
Antal man: 58 000 soldater från 16 regementen och dessutom ryska krigsfångar och civilanställda kvinnor och män.
Antal dagsverken: Cirka sju miljoner effektiva dagsverken á 12 timmar.
Verktyg: Plåtskodda trädspadar.
Kostnad: Nio miljoner riksdaler. I 1995 års penningvärde blir kostnaden för att bygga Göta kanal cirka 12,3 miljarder kronor.
Källa: Göta kanalbolaget