Nästa vecka genomför Kustbevakningen och Sjöpolisen extra nykterhetskontroller på fritidsfartyg i hela landet. I Vänern har Kustbevakningen ett fartyg, ett par däcksbåtar och några vattenskotrar. Sjöpolisen förfogar över tre polisbåtar i Västra Götaland.
För att betona vikten av nykterhet till sjöss genomför Kustbevakningen i samarbete med Sjöpolisen denna aktivitet under vecka 31. Det är årets andra kontrollvecka.
– 2010 skärptes alkoholbestämmelserna till sjöss. Det vi sett sedan dess är att nykterheten blivit bättre och att de flesta accepterat lagstiftningen. Men de senaste åren har det tillkommit många nya båtägare som inte alltid har koll. Vi ser också att risken för olyckor ökar i och med att fler har större eller snabbare båtar, säger Stina Karlsson på Kustbevakningen.
Sjöfylleri är ett brott mot Sjölagen. I Sverige gäller samma promillegräns till sjöss som på land: 0,2 promille alkohol i blodet.
15 knop/10 meter
Gränsvärdet gäller inte alla fartyg utan endast de som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 15 knop eller har en skrovlängd på minst 10 meter.
Även förare av övriga fartyg kan dömas för sjöfylleri. Det är inte bara föraren som kan dömas, också andra ombord med en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss kan göra sig skyldiga till brott.
Påföljden för sjöfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader. Gränsen för grovt sjöfylleri är 1,0 promille i blodet. Påföljden för grovt sjöfylleri är fängelse i högst två år.
Vattenskotrar
Kustbevakningen genomförde tidigare under sommaren en veckas riktade kontroller mot vattenskotertrafiken med anledning av att det obligatoriska förarbeviset trädde i kraft den 1 maj.
Brister konstaterades, men på det hela var regelefterlevnaden god.
– Med tanke på att det endast är ett fåtal som hittills i sommar inte har haft förarbevis, kan vi preliminärt dra slutsatsen att den ökade regleringen ser ut att ha haft den effekt som lagstiftaren avsett. Den störande körningen har minskat, regelefterlevnaden har ökat och därmed har vi fått en säkrare sjötrafik, säger Pär-Åke Eriksson, biträdande operativ chef på Kustbevakningen.
Förarbevis för vattenskoter utfärdas av Transportstyrelsen efter en godkänd utbildning. Om man redan har förarintyg för fritidsbåt, manöverintyg för högfartsbåt eller kustskepparintyg som är utfärdat före den 1 maj 2022 har man rätt att köra vattenskoter med det intyget till och med den 30 april 2023.