Tänk efter och tänk om, Swedbank

Insändare
PUBLICERAD:
Foto: Charlotte Ferneman

Jag har varit kund hos Swedbank Mariestad i snart 60 år och jag har alltid mötts av trevliga, serviceinriktade banktjänstemän som jag värderat högt. Nu har kontoret stängts. På obestämd tid.

Kunderna tycker det är skandalöst och hänsynslöst. Motiveringen till beslutet stavas personalbrist. Vill inte personalen arbeta där? Många andra företag och institutioner har idag brist på personal. Hur försöker man lösa problemet där? Det är naturligtvis olika i olika branscher. Alla anställda behöver ju inte ta ut hela semestern på sommaren. Man kan arbeta med saxade scheman.

Inom till exempel vården har man med viss framgång betalat ut bonusar till dem som väljer att flytta åtminstone en del av semestern till icke-sommartid. Pengar borde inte saknas. Bankerna har ju tjänat miljarder på räntegapet mellan insatta sparpengar och räntan på bostadslånen.

Jag har svårt att värja mig mot tanken att det är vinstbegär och girighet som är den verkliga orsaken till den ”tillfälliga ” stängningen, och första steget mot en nedläggning av kontoret – man vill spara på lokalhyra och löner.

Vilka konsekvenser får stängningen för kunderna? Att hänvisa dem till kontoret i Skövde upplevs av många äldre som diskriminering. De kan kanske inte av hälsoskäl eller andra orsaker ta sig dit och de är utestängda från den digitaliserade världen genom att inte äga vare sig en smartphone eller dator. Swedbank tar inte sitt samhällsansvar genom sitt agerande. Det är ovärdigt ett välfärdsland som vårt att exkludera en del äldre på det sätt som görs också i flera andra sammanhang. Tänk om och tänk rätt!

John Håkansson

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.