Att hitta rätt kommunikationschef till Mariestads kommun har visat sig vara en utmaning. Efter att en person erbjudits tjänsten och tackat nej, görs nu ett omtag i rekryteringen.
I början på juni var kommunens stabschef Per Garenius hoppfull om att hitta en kommunikationschef. Ansökningarna hade börjat ramla in och det fanns lovande kandidater bland de sökande.
Sedan dess har situationen förändrats rejält. Den person som ansågs bäst lämpad erbjöds jobbet, men valde att tacka nej. Ingen av de övriga matchade kommunens önskemål fullt ut.
– Nu går vi vidare. Vi kommer att annonsera igen och vidgar uppdraget något. Det har ju hänt en del och det gör att vi tänker om på alla plan, säger Per Garenius och syftar på sommarens avslöjande att AB Volvo ska bygga en batterifabrik i Mariestad.
Kommunikationsavdelningen kommer att få mycket att göra när arbetskraft ska lockas till kommunen. Kommunikationschefens uppgift blir att leda arbetet där och bidra till att marknadsföringen av Mariestad fungerar så bra som möjligt.
– Det måste man tänka på i rekryteringen av den här tjänsten, förklarar Per Garenius.