Hoppa till huvudinnehållet

Desirée om oförändrade hastigheten: ”Konstigt, epan är i grunden en riktig bil”

Publicerad:
Att använda bälte och vinterdäck tycker Desirée Berggren är en självklarthet. Foto: Arkiv

Det kan bli ändrade regler för A-traktorer. Det för att öka säkerheten. De flesta ändringar tycker före detta epa-föraren Desirée Berggren är rimliga.

Reaktionen på de nya förslagen tas emot mest positivt av Desirée Berggren som nu har tagit B-körkort, men som körde A-traktor under många år. Hon tycker det är bra om det införs krav på vinterdäck.

– Precis innan jag tog B-körkortet körde jag med min epa i snön, med sommardäck, det var inte en lång sträcka men det var tillräckligt och det var inte en så bra upplevelse, berättar hon.

På kort tid har fyra ungdomar dött efter olycka med A-traktor i västra Sverige. Bland annat avled två ungdomar när en A-traktor frontalkolliderade med en lastbil mellan Lidköping och Grästorp den 29 september.

Därför har nu Transportstyrelsen utrett hur trafiksäkerheten kan bli bättre. Bland annat ska det bli begränsning för antal passagerare, krav på bilbälte och vinterdäck.

– Det känns ganska självklart. Jag körde med vinterdäck, likadant med bälte, det är en extragrej som är bra för säkerheten, säger Desirée Berggren.

Desirée Berggren har i dag B-körkort. Tidigare körde hon A-traktor och hennes bil korades till stans finaste bil.
Desirée Berggren har i dag B-körkort. Tidigare körde hon A-traktor och hennes bil korades till stans finaste bil. Foto: Arkiv

Möjligt att höja till 30

Till tidningen berättar Josefine Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen att hastighetsgränsen på 30 kilometer i timmen kommer vara kvar.

– Att höja till 45 kilometer i timmen har aldrig varit aktuellt eftersom alla traktorer med konstruktiv hastighet över 40 kilometer i timmen kräver B-körkort och därmed skulle det bli 18-årsgräns för att kunna köra A-traktor. Däremot har vi analyserat möjligheten att höja till 40 kilometer i timmen, men bedömer att det inte bör göras i detta läge när antalet olyckor ökat så kraftigt, svarar hon.

Det är något som Desirée tycker känns konstigt. Hon menar att A-traktorerna är omgjorde bilar som är i bättre kvalité än Mopedbilarna som lagligt får köra i 45 kilometer i timmen.

– Epan i grunden är en riktig bil med fungerande bromsar och annan säkerhet. Det tycker jag är konstigt att de inte ändrade den regeln.

16-åriga Ludvig vill ändra lagen: ”A-traktorer borde få köra i 45km/h”Petra oroas över att unga dör i trafiken: ”Blir livsfarlig istället för livsviktig”Körläraren om lagförslagen för A-traktorer: ”Behövs ställas högre kunskapskrav”

Transportstyrelsens lagförslag

• Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.

• Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.

• Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.

• Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.

• Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.

• Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.

• Kraven på utrustning för avgasrening skärps.

• Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.

• Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.

Källa: Transportstyrelsen

Artikeltaggar

A-traktorBilburen ungdomGrästorpKörkortLidköpingOlyckorOlyckor och katastroferTrafikTransportstyrelsen

Så här jobbar Mariestads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.