Över ett natt blev klimatsmarta bilar betydligt dyrare då regeringen med en dags varsel skrotade klimatbonusen.
– Det kom nog som en chock för alla bilhandlare i Sverige, säger Anna Kjerrman, vd för Bilcentrum i Mariestad.
Den som köper en klimatsmart bil får en bonus på upp till 70 000 kronor.
Så var det fram till och med tisdagen. I måndags tog regeringen beslut om att med en dags varsel avskaffa klimatbonusen. Beskedet innebar att alla kunder som ville ha bonusen var tvungna att skriva kontrakt senast tisdag.
Allt gick snabbt.
– Vi fick beskedet vid åttatiden i måndags kväll. Då började det brinna i telefonen, säger Kent Falk, säljledare vid Toveks, som säljer Volkswagen och Skoda, i Mariestad.
Alla planerade aktiviteter under tisdagen och dagen ägnades åt kontakter med kunder, för att kunna skriva det avtal, oavsett om det handlar om köp eller privatleasing, som krävs för att få bonusen.
Alla kan dock inte bestämma sig snabbt. Kent Falk säger att det finns många som bara börjat fundera på att skaffa en elbil.
– Transportsträckan är längre för en elbil, framförallt för de som inte haft den typen av bil tidigare. Folk vill känna på den, räkna på det hemma och det är beklagligt att de hamnar i den här stressen.
Full fart
Anna Kjerrman, vd och platschef vid Bilcentrum i Mariestad som säljer Hyundai, Subaru, Suzuki samt Maxus, säger att beslutet inte var positivt för bilhandlarna, kunderna eller för kommande bilförsäljning.
– Vi sålde flera bilar under tisdagen. När de levereras varierar, men de som skrev kontrakt senast tisdag får klimatbonusen.
Anna säger att beskedet var chockartat och hon hade önskat att regeringen satt ett längre tidsspann. Även året ut hade varit kort tid.
– Nu blev det ett beslut på oerhört kort tid, man kanske kunde ha tänkt sig en halvering av bonusen på sikt. Det är säkert många bilhandlare som står med lager av elbilar. Nu är de kanske 70 000 kronor dyrare och svårare att sälja.
Hur tror du kommer beslutet att påverka omställningen till el- och plug in-bilar?
– Självklart kommer det att påverka oss. Vi säljer märket Maxus och de har bara elbilar i sitt sortiment.
Anna säger att företaget har totalt fyra bilmärken och många varianter under samma tak som inte påverkas av det här.
– Regeringen har en plan för att det ska bli mer elbilar. Frågan är vad som händer på marknaden. Vi har haft covid och halvledarbrist under några år. Det här var inte det vi behövde.
En stor fråga
Kent Falk konstaterar att det går mot fler elbilar.
– Men det är en stor fråga. Allt går så fort, det som brukar hända inom bilbranschen under 15 år har skett på tre år. Självklart är elen det branschen satsar och trycker på.
Kommer borttagandet av klimatbonusen bli ett bakslag i ambitionen att öka andelen elbilar?
– De som köper elbilar för de stora pengarna kanske inte tänker så mycket på det, även om det finns elbilar i olika prisklasser. Samtidigt har vi många privatleasingar, där det mer handlar om månadskostnader. Det blir märkbart i de kalkylerna.