Mariestads kommun startar flera nya bolag och samlar all verksamhet under ett moderbolag.
– Vi vill skilja på befintlig verksamhet och etableringen. Så inte alla i kommunen ägnar sig åt batterifabriken, förklarar kommunstyrelsens ordförande Johan Abrahamsson (M).
Sedan tidigare har Mariestads kommun tre bolag: Mariehus, Mariestads markutveckling samt Vänerenergi, som delägs med Töreboda kommun.
Nu startas tre nya bolag: Mariestads drift- och servicebolag, Mariestads tillväxtaktiebolag samt det nya moderbolaget Mariestads stadshus. Tillsammans bildar alla bolagen en koncern vid sidan om kommunens förvaltningar.
– Tack vare etableringen kommer vi att få en enorm tillväxt. Då blir detta ett sätt att styra verksamheten framåt. Vi vill säkerställa gränsdragningen mellan den skattefinansierade verksamheten och etableringen, säger Johan Abrahamsson (M).
Han berättar att detta är något man lärt sig av Skellefteå kommun. Där gjordes inte den åtskillnaden från början.
– Det är lätt att den stora etableringen äter upp allt annat. Med den nya organisationen kan vi vara tydliga med ansvarsfördelningen, förklarar Johan Abrahamsson.
Exakt vad de nya företagen ska ägna sig åt är lite luddigt. Enligt bolagsordningen ska tillväxtaktiebolaget ”tillhandahålla expert- och servicetjänster i tillväxtfrågor inom främst samhällsbyggnad, teknik och finans” medan drift- och servicebolaget ska erbjuda ”drift- och servicetjänster åt ägaren”.
– Det är ett medvetet val att inte specificera. Det kan till exempel handla om grävning av mark, säger Johan Abrahamsson.
Moderbolaget Mariestads stadshus ska ha uppsikt över dotterbolagens verksamheter och ta tillvara på de möjligheter till samverkan och effektivisering som finns mellan de kommunala företagen och kommunen.
Fullmäktige beslutade på måndagens sammanträde att starta de tre nya bolagen. Samtidigt reviderades kommunens bolagspolicy. Efter ett initiativ av Vänsterpartiets Marie Engström Rosengren kompletteras den med ett krav på att avstämnings-/dialogmöte ska hållas med kommunstyrelsen och dotterbolagen minst en gång per år.
– Det är väldigt viktigt med öppenhet och transparens när man lägger verksamhet i bolag, förklarade hon.
Övriga ledamöter i fullmäktige höll med och biföll förslaget. Då beslutades även att ledamöterna i kommunstyrelsens arbetsutskott väljs till interimsstyrelse, som kommer att leda de nya bolagen tills en ordinarie styrelse kan väljas.