Hoppa till huvudinnehållet

Nimbus säljer båtar till hela världen – behöver mer folk till Lugnås

Publicerad:
Nimbus har återförsäljare i flera delar av världen. I veckan blev det klart att koncernen nu kliver in på båtmarknaden i Förenade Arabemiraten, Turkiet, Serbien och Malta, något som glädjer operative chefen Jakob Brandstedt.
Nimbus har återförsäljare i flera delar av världen. I veckan blev det klart att koncernen nu kliver in på båtmarknaden i Förenade Arabemiraten, Turkiet, Serbien och Malta, något som glädjer operative chefen Jakob Brandstedt. Foto: Charlotte Ferneman

Båttillverkaren Nimbus forsar fram – trots annalkande lågkonjunktur. Ordrarna rullar in och mer personal behövs till fabriken i Lugnås, bland annat en platschef.

– Vi behöver någon som kan fokusera på Lugnås till 100 procent, säger Jakob Brandstedt, operativ chef på Nimbus.

Förutsättningarna för Nimbus har förändrats mycket under de senaste åren. Koncernen har numera en uttalad ambition att växa och båtarna säljs över hela världen. Nya marknader har uppstått i länder som Thailand, Kina, Förenade Arabemiraten, USA och Kanada.

– Under kvartal tre noterar vi ordrar mot Nordamerika som motsvarar 183 miljoner kronor, det har blivit en viktig marknad för oss, berättar Jakob Brandstedt.

Han är chief operation officer, vilket i praktiken innebär att han är ansvarig för all produktion inom koncernen. Under det senaste året har han, förutom sina andra åtaganden, även agerat som platschef för fabriken i Lugnås.

– Jag har haft begränsad tid för det. Lugnås har kommit i första hand, men nu behöver jag rikta blicken mot Finland och Polen också. Därför söker vi en platschef som kan ägna sig helhjärtat åt Lugnås.

Under nästa år kommer en ny och större båtmodell börja tillverkas i Lugnås. Det öppnar för en ny kundgrupp med större plånbok.
Under nästa år kommer en ny och större båtmodell börja tillverkas i Lugnås. Det öppnar för en ny kundgrupp med större plånbok. Foto: Charlotte Ferneman

Jakob Brandstedt förklarar att personen de söker är någon som har haft ett större ansvar inom industrin, lett en större personalgrupp, är trygg i sitt ledarskap och har en vilja att vara en synlig och närvarande ledare, som delar med sig av information.

– Det är viktigt att det bli rätt person, säger Jakob Brandstedt.

På fabriken söder om Mariestad finns i dag drygt 160 anställda, men de ska bli fler. Ett 20-tal båtbyggare behövs samt två produktionstekniker.

– Båtbyggarna är kärnan i vår verksamhet. Det är ett hantverk, som man lär sig under arbetets gång, förklarar Jakob Brandstedt, som själv började som montör 2007 och sedan har jobbat sig upp i företaget.

Kunder i länder med tropiskt klimat har andra behov än i norra Europa. Nimbus specialanpassar båtarna med till exempel luftkonditionering, berättar Jakob Brandstedt.
Kunder i länder med tropiskt klimat har andra behov än i norra Europa. Nimbus specialanpassar båtarna med till exempel luftkonditionering, berättar Jakob Brandstedt. Foto: Charlotte Ferneman

Han konstaterar att framtiden är ljus för företaget, trots det dystra läget i världsekonomin. Efter kvartal tre visar Nimbus Group ett bättre resultat i år jämfört med ifjol.

– Orderboken ligger runt miljarden och vi har en stor och bred modellflora. Det gäller att hitta rätt modellmix, konstaterar Jakob Brandstedt och berättar att det kommer att börja byggas en större typ av båt i Lugnås.

– I dag gör vi båtar som är 9, 11 och 13 meter. Den nya modellen är 15 meter. Det blir ett spännande nytt segment. Då kliver vi in i en kundkrets som inte är så konjunkturkänslig, förklarar han.

För att få plats med den nya båttypen ska fabriken byggas till med tusen kvadratmeter. Arbetet har redan inletts och beräknas vara klart till sommaren.

– Tillbyggnaden är också ämnad att skapa ett bättre flöde i fabriken, säger Jakob Brandstedt.

Artikeltaggar

BåtarFörenade ArabemiratenKanadaLugnåsNäringslivNimbusThailandTrafikUSA

Så här jobbar Mariestads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.