Hoppa till huvudinnehållet

Sportpanelen om SM-veckan och Väsby hockeys kontrovers: ”Pengar är bra, men...”

Publicerad:
Reporter Erik Wallskog
Erik Wallskog
erik.wallskog@mariestadstidningen.se

En vecka återstår innan SM-veckan inleds i grannkommunen Skövde och flera svenska landslagsåkare ser ut att komma till start.

Hur ska Sportpanelen följa tävlingarna och vad tycker de egentligen om att hamburgerkedjan Brödernas intåg i Väsby IK?

SM-veckan i Skövde inleds nästa vecka. Hur ska du följa tävlingarna och vad betyder det för Skaraborg att arrangera ett sådant här evenemang?

Joakim Dahlgren:

– Jag kommer endast att följa SM-veckan sporadisk tyvärr. Med det sagt så betyder det mycket för Skövde och Skaraborg att ett arrangemang av den här storleken genomförs här. 

Joakim Dahlgren, 47 år, Töreboda. Före detta ishockey- och fotbollsspelare. Numera allätande idrottspappa.
Joakim Dahlgren, 47 år, Töreboda. Före detta ishockey- och fotbollsspelare. Numera allätande idrottspappa. Foto: Peter Gustafsson

Karolina Josefsson:

– Jag tycker att det är kul att Skaraborg och i detta fall Skövde får möjligheten att arrangera SM-veckan. Det är inte lätt att skapa perfekta förhållanden för vintersport, men det ser ut som att Skövde lyckats.

– Det är bra för Skaraborg att få visa upp sig samtidigt som det gynnar restauranger, butiker och hotellverksamheter. Jag kommer inte att följa tävlingarna på plats i Skövde, men följer resultat och vissa tävlingar via media. Vore riktigt kul om flera av de stora namnen dyker upp i Skövde och Billingen.

Erik Wallskog:

– Precis som de flesta andra dödliga jobbar jag tyvärr när stora delar av SM-veckan i Skövde avgörs. Jag har förvisso inget större intresse av någon av idrotterna som det ska delas ut medaljer i nu när rallycrossen blev inställd, men hade jag bara haft möjligheten hade jag velat se de flesta tävlingarna på nära håll.

– SM-veckan är en klassisk idrottsfest och något att samlas kring. Jag hoppas verkligen att alla som har möjligheten tar sig till Skövde för att ta del av festligheterna. Framför allt längdskidåkningen kan bli rejält festlig när stora delar av den svenska eliten ser ut att finnas på plats uppe på Billingen. Det är glädjande för en ganska anonym idrottsstad som Skövde.

Calle Halfvarsson kommer till SM-veckan i Skövde. (ARKIVBILD)
Calle Halfvarsson kommer till SM-veckan i Skövde. (ARKIVBILD) Foto: Terje Pedersen

Hamburgerkedjan Brödernas har köpt in sig i hockeyettan-klubben Väsby IK. Vad tycker du om situationen och hur skulle du se på om ”din egna” förening stod inför samma transformering?

Joakim Dahlgren:

– Det är lite konstigt att Brödernas köpt in sig i klubben och tillåts byta ut klubbmärket, men det är väl det nya i Sverige. Frågan är vad Väsby gör när Brödernas lämnar klubben?

– Vad jag hade tyckt om min klubb stått inför samma förändring vet jag inte. Pengar är ju bra att få in till föreningen, men märket skulle de inte få röra i alla fall!

Brödernas Väsbys nya klubbmärke.
Brödernas Väsbys nya klubbmärke. Foto: Skärmdump/Väsby IK

Karolina Josefsson:

– Om Väsby nu tänker sig att göra en satsning så är det här självklart ekonomiskt bra för dem. Frågan är bara vad pengarna som företaget går in med kommer att gå till och hur föreningen påverkas på längre sikt.

– Hur blir det med ungdomslag och ideellt arbetande föräldrar? Detta är absolut frågor jag skulle ställt om det rörde min egen förening. Jag tycker mig redan nu se att de som ställer upp och stöttar ideellt bara blir färre och färre. Mer hjärta och lojalitet för sin förening, hur ökar vi sånt? Inte genom att ett företags pengar styr föreningars utveckling i alla fall.

Karolina Josefsson, 39 år, Mariestad. Tidigare fotbollsspelare som blev ungdomsledare med en fritid som kretsar kring idrott.
Karolina Josefsson, 39 år, Mariestad. Tidigare fotbollsspelare som blev ungdomsledare med en fritid som kretsar kring idrott. Foto: Peter Gustafsson

Erik Wallskog:

– Att se en anrik ishockeyklubb ge upp sin historia och kasta bort sin identitet för en säck pengar (en rejäl säck förvisso) är så avskyvärt att det vet inga gränser. Sättet styrelsen har fört klubbens medlemmar och supportrar bakom ljuset får föreningsmänniskan i mig att brinna. Väsby IK är inget ishockeylag längre, det är en reklamkampanj.

– Något sådant sker såklart inte i en vanlig, väl fungerande, svensk idrottsförening och således har jag svårt att sätta mig in i hur jag skulle reagera om det gällde min egen klubb. Men jag kan säga så här: Jag hoppas att "Brödernas Väsby" aldrig vinner en ishockeymatch någonsin och jag kommer aldrig sätta min fot på en Brödernas-restaurang igen.

Artikeltaggar

IdrottJoakim DahlgrenKarolina JosefssonRestaurangerSM-veckanSportSportpanelenVintersport

Så här jobbar Mariestads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.