Hoppa till huvudinnehållet

Camilla stöttar gymnasieelevernas företagsamhet: ”Det bästa som finns”

Publicerad:
Reporter Karin Viola Eriksson
Karin Viola Eriksson
karin.viola.eriksson@mariestadstidningen.se
Camilla Lenz är läraren som gick från redovisningsekonom till unga företagares kunskapsbank.
Camilla Lenz är läraren som gick från redovisningsekonom till unga företagares kunskapsbank. Foto: Charlotte Ferneman

Elever på Vadsbogymnasiet får lära sig om entreprenörskap genom att driva sina egna företag.

– Det är ett ypperligt tillfälle att testa om en affärsidé kan hålla i framtiden, säger Camilla Lenz, som lär ut sina yrkeserfarenheter till ungdomarna.

Genom ett mångårigt samarbete med UF (Ung Företagsamhet) får eleverna starta upp, driva och slutligen avveckla ett riktigt företag. Företagandet är del i en kurs som löper över två terminer där elevernas företag följer en tydlig tidslinje.

– I höstas gick eleverna ihop i grupper för att driva företaget. Det skissades på affärsidéer och affärsplaner, skrapades fram riskkapital och letades rådgivare, förklarar Camilla Lenz som är lärare i kursen.

21 UF-företag har bildats i denna omgång. Kursen, som ger möjlighet att driva UF-företag, läses på ekonomiprogrammet, försäljnings- och serviceprogrammet och teknikprogrammet. Kursen ”entreprenörskap och företagande” finns valbar för elever på skolan via individuellt val. I år har tolv av de 21 företagen skapats av elever som läst kursen fristående.

I skolans korridorer visas företagens produkter upp. När Camilla berättar om sina elever lyser hon av stolthet.
I skolans korridorer visas företagens produkter upp. När Camilla berättar om sina elever lyser hon av stolthet. Foto: Charlotte Ferneman

Testa sig fram

Camilla Lenz är ny på Vadsbogymnasiet sedan augusti, men företagsekonomi är långt från främmande för henne.

– Jag omskolade mig för några år sedan. Jag jobbade 20 år som ekonom på en revisionsbyrå innan jag läste pedagogik. Nu är jag lärare på försäljnings- och serviceprogrammet, säger Camilla Lenz.

Inköp och produktion tillsammans med marknadsföring är processerna som flera av företagen är i eller börjar närma sig. Eleverna får lära sig alla steg så som det fungerar utanför skolans väggar.

– Det är en bra chans att testa om en idé kan hålla i framtiden. Jag har haft flera elever tidigare som har fortsatt driva sina företag som en enskild firma efter studenten, säger Camilla Lenz.

Lär för framtiden

Camilla följer företagen genom med- och motvind. När det kärvar finns hon där och stöttar med sin yrkeserfarenhet.

– Det är ingen lätt kurs, men eleverna gör ett jättebra jobb. Vissa har fått omvärdera sina affärsidéer för att de inte låg rätt i tiden, inte var ekonomiskt hållbara eller inte höll tidsramen, säger Camilla och fortsätter:

– Andra blev varse att det var mer jobb än de trott. De som lyckas väl har lagt ner mycket tid och visat en hög ambitionsnivå.

– En annan svårighet, utöver alla nya företagsmoment, är att klara ett grupparbete med samma personer under ett helt års tid. Klarar man det har man med sig viktiga färdigheter ut i arbetslivet, säger Camilla Lenz.

”Eleverna blev varse om att det var mer jobb än de trott att driva ett företag”, säger Camilla Lenz.
”Eleverna blev varse om att det var mer jobb än de trott att driva ett företag”, säger Camilla Lenz. Foto: Charlotte Ferneman
Ungdomarna knyter an till det lokala: ”Marknadsför hemorten”

Artikeltaggar

FöretagandeNäringslivVadsbogymnasiet

Så här jobbar Mariestads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.