Hittills har vätgasanläggningen kostat Mariestads kommun närmare 30 miljoner kronor. Ändå fungerar inte produktionen.
– Den har inte varit igång sedan förra våren, bekräftar Rolf Åkesson, vd på Vänerenergi.
Det har hunnit gå åtta år sedan beslutet fattades i kommunstyrelsen att skapa en testmiljö för hållbara lösningar i Mariestad. Förutom elfordon var siktet inställt på vätgas. Syftet var att Electrivillage – som projektet döptes till – skulle skapa nya jobb.
2017 invigdes en tankstation under pompa och ståt. Två år senare påbörjades arbetet med att bygga produktionsanläggningen som skulle försörja stationen med vätgas.
Återkommande strul
Men installationen tog tid, projektet har varit kantat av problem.
– Grejen är att det aldrig har byggts en sådan här anläggning förut. Leverantören har inte gjort det tidigare och inget annat företag heller, berättar Rolf Åkesson, på Vänerenergi som ansvarar för driften.
Först under 2021 kunde vätgas tillverkas i en sådan omfattning att det gick att lagra och överföra till tankstationen. Men det blev bara tillfälligt. I mars 2022 uppstod en gasläcka. Av säkerhetsskäl spärrades en stor del av Haggården av och vid felsökningen upptäcktes nya problem med anläggningen.
– Då såg vi att vissa delar av produktionen och lagerdelen i containrarna måste byggas om, förklarar Rolf Åkesson.
Sedan dess står verksamheten stilla. Om det ska investeras mer för att få igång anläggningen igen vet inte Åkesson.
– Där ligger bollen hos kommunen.
Klart är att Mariestads kommun har investerat en hel del i verksamheten: Solcellsparken har kostat 15,5 miljoner kronor och vätgasstationen 5,1 miljoner. Från detta dras totalt 7,6 miljoner i investeringsstöd som kommunen fått. Därmed blir slutnotan för investeringen drygt 13 miljoner kronor.
Till det kommer kostnader för drift, underhåll och inköp av gas till tankstationen som Vänerenergi haft när produktionsanläggningen inte fungerat. En sammanräkning visar att verksamheten har gått back. För åren 2017-2022 landar slutnotan på minus 15 miljoner (14 889).
En stor del handlar om inköp av vätgas till tankstationen. Det behövs för att driva de tiotal bilar som kommunen har. Majoriteten av dem används av hemtjänsten. Bara under 2022 kostade gasinköpen 1,5 miljoner kronor. Försäljningen inbringade under samma period endast 99 000 kronor.
I sammanställningen från Vänerenergi ingår också tiden som anställda har lagt på vätgasprojektet. Rolf Åkesson har ägnat mycket kraft åt projektet.
– Det har varit ett jättestort arbete att få alla tillstånd. Eftersom det är en ny verksamhet finns inga normer, utan vi har fått börja från noll och själva ta fram underlaget till riskanalysen, förklarar vd:n.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Intäkter | ||||||
Försäljning el | – | – | 73.000 | 46.000 | 105.000 | 332.000 |
gas | 18.000 | 10.000 | 77.000 | 75.000 | 86.000 | 99.000 |
Kostnader | ||||||
Inköp vätgas | -899.000 | -294.000 | -1.128.000 | -1.541.000 | -331.000 | -1.530.000 |
Övrigt material | -7. 000 | -58.000 | -129.000 | -8.000 | -3.000 | – |
Övriga externa kostnader | -381.000 | -745.000 | -1.053.000 | -1.053.000 | -1.601.000 | 2.481.000 |
Personal | -334.000 | -455.000 | -309.000 | -400.000 | -406.000 | -42.000 |
Resultat | -1.603.000 | -1.542.000 | -2.469.000 | -3.429.000 | -2.224.000 | -3.622.000 |
Bristen på kunskap ser han som ett övergripande problem.
– Vi kan el, fjärrvärme och att bygga fiber, men vätgas är vi och alla andra noviser på. Det är väldigt nischat och väldigt få som kan, berättar Rolf Åkesson.
Vänerenergi har försökt minska kostnaderna, bland annat sparades en del på byte av gasleverantör.
– Vi gjorde en priskontroll och hittade en annan leverantör. Det sänkte priset till hälften, berättar Rolf Åkesson.
En annan kostnad som inte finns med i beräkningen ovan är den ovälkomna utgiften när fel gas kom in i tankstationen. I stället för vätgas hade biogas levererats och det upptäcktes inte förrän efter att gasen fyllts på. Då hade ett antal bilar hunnit tanka.
– Man fick sanera bränslecellerna i några av dem, det kostade 60 000-70 000 kronor, säger Rolf Åkesson.
För få bilar
På frågan vad han tycker han varit de största utmaningarna med projektet svarar han:
– Att vi känner att vi kunskapsmässigt har svårt att ta saken i egna händer, vi är för beroende av våra leverantörer. På elsidan kan vi ställa mer krav, där finns alternativ. Där har vi kunskapen själva och det finns flera leverantörer att välja på.
– Sedan med så få bilar i landet är det svårt att få ekonomin att gå ihop.
Enligt Mobilty Sweden, svenska branschorganisationen för biltillverkare och -importörer, finns i dag ett 50-tal vätgasbilar i Sverige i dag. Det finns fyra tankstationer, i Göteborg, Stockholm, Sandviken och Mariestad.
En unik anläggning
Kommunens vätgasanläggning vid Haggården är tänkt att vara självförsörjande. Systemet är uppbyggt för att solcellsparken ska bidra med el som behövs för att utvinna vätgas ur vatten. Gasen lagras, för att sedan används när någon kommer och tankar sin bil vid tankstationen. Men det har varit svårt att få systemet att fungera. Nu har kommunen valt att skriva ner värdet på anläggningen med flera miljoner då den är ur funktion sedan ett år tillbaka.
Läs de andra delarna i MT:s granskning:
Politiker om vätgasprojektetForskare: ”Svårt att mäta effekten av varumärkesarbete”Läs mer om vätgasprojektet:
Gick inte att tanka vätgas – hemtjänsten fick använda hyrbilarKommunen skriver ner värdet på vätgasanläggningen – med åtta miljonerMiljonerna rullade iväg – medan kommunens elbilar körde fast