I november 2021 sedan åkte Mariestads kommun till Glasgow för att prata om sin klimatsatsning.
Nu väntar en utflykt till Stockholm climate week, som hålls samtidigt som EU:s miljöministrar möts i den svenska huvudstaden.
På tisdag åker kommunstyrelsens ordförande Johan Abrahamsson (M), kommunstyrelseledamoten Malin Olsson Lundqvist (M) och samhällsbyggnadsstrateg Maria Gustavsson till Stockholm climate week. Evenemanget ordnas av nätverket We don’t have time, samma organisation som stod för livesändningen från FN-toppmötet i Glasgow 2021 där Mariestads kommun medverkade.
Under rubriken Green local governance (Grön lokal förvaltning) ska Mariestads utsända berätta i en livesändning från Space arena vid Sergels torg om kommunens arbete för klimatet.
– Vi vill sprida det goda exemplet. Det kan inspirera andra, säger Maria Gustavsson, som kommer att ägna sig åt ett brädspel under sändningens gång.
”Klimatspelet” har tagits fram tillsammans med studenter på Högskolan i Skövde och handlar om hur man kan jobba med klimatomställningen.
Mariestads tidigare näringslivschef Susanné Wallner kommer att ge en bakgrund till kommunens satsning på Electrivillage och kommunens hållbarhetsstrateg Gösta Lindmark deltar i ett förinspelat inslag.
Det blir även paneldebatter med representanter för AB Volvo, Södra skogsägarna, Ragnsells, Cemvision och Sweco.
Lokalpolitikern Malin Olsson Lundqvist (M) knyter ihop säcken genom att betona vikten av samarbete.
– Kommunen kan inte lösa klimatutmaningen själv utan vi måste göra det i samverkan med näringsliv, civilsamhälle och medborgare. I Mariestad värdesätter vi dialogen med näringsliv och med unga, säger hon och förklarar att hon hoppas på ett bättre statligt stöd för den gröna omställningen.
Vilken nytta har invånarna i Mariestad av att kommunen deltar i det här evenemanget?
– Den innebär att vi nätverkar på nationell nivå. Man kan inte tro att man kan allting bäst, det blev tydligt när vi träffade andra som ingår i Viable cities. Att höra hur de har gjort är väldigt inspirerande.
– Sedan vill vi bygga vårt varumärke. Jag som medborgare är jättestolt över där Mariestad är just nu och att få vara med och förmedla våra tankar framåt om att bygga den hållbara staden.
Det kan alltså locka nya invånare till stan. Men det är också en del i Mariestads arbete för klimatneutralitet inom ramen för Viable cities.
– Vi ska berätta och hjälpa andra, säger Maria Gustavsson.
Mariestadsmodellen lyftes i sändningar från Glasgow