Hoppa till huvudinnehållet

Gustavs racingsimulator når ut över världen – nu prisas innovationen

Publicerad:
Reporter Lisa Bring
Lisa Bring
lisa.bring@mariestadstidningen.se
Gustav Johansson har fullt fokus på körningen när han sitter i racingsimulatorn som han själv utvecklad. Han kör en rallycrossbana i Höljes och simulatorn rör sig som fordonet skulle ha gjort.
Gustav Johansson har fullt fokus på körningen när han sitter i racingsimulatorn som han själv utvecklad. Han kör en rallycrossbana i Höljes och simulatorn rör sig som fordonet skulle ha gjort. Foto: Charlotte Ferneman

I en faluröd lada utanför Lugnås döljer sig innovativ teknik. Här byggs racingsimulatorer som används av flera professionella förare och e-sportare världen över.

På näringslivsgalan tilldelades Racemore med MT:s innovationspris.

I Racemores verkstadslokal finns många priser på hyllan, alla är från Gustav Johanssons karriär som rallycrossförare.

Nu får hans priser sällskap av MT:s innovationspris, som företaget fick på näringslivsgalan.

– Den ska ha en hedersplats, säger Mattias Westelius, en av delägarna, och fortsätter:

– Det är jätteroligt, det är en grym innovation.

Festklädda deltagare beredda på en festlig näringslivsgala: ”Jättekul att träffas”

Bolaget når ut på världsmarknaden och är stolta över att komma från Mariestad.

Det hela började med att rallycrossföraren Gustav Johansson från Lugnås byggde en racingsimulator för att kunna träna mer för egen del. Med sina erfarenheter inom racing vet han hur det ska kännas när fordonet svänger och bromsar. Samtidigt har han det tekniska kunnandet och kan bygga en.

– Jag ville träna och få mer sätestid, säger han.

Väcker intresse

Resultatet blev väldigt bra och intresset för simulatorn väcktes hos andra motorintresserade entreprenörer. Bland dem Fredrik Axelsson, ägare till FX Airguns, som såg att den hade potential att nå ut på världsmarknaden.

Mattias Westelius är en av delägarna bakom Racemore tillsammans med Gustav Johansson. De beskriver ägargruppen som ett gäng motorintresserade entreprenörer med olika kompetenser som kompletterar varandra.
Mattias Westelius är en av delägarna bakom Racemore tillsammans med Gustav Johansson. De beskriver ägargruppen som ett gäng motorintresserade entreprenörer med olika kompetenser som kompletterar varandra. Foto: Charlotte Ferneman

Nu har ytterligare drygt 20 stycken byggts och simulatorn fortsätter att utvecklas.

– Det är ingen lätt bransch vi gett oss in i, det är en komplex produkt, säger Gustav Johansson.

Fredrik Axelsson är idag en av ägarna och grundarna, tillsammans med Mattias Westelius, Gustav Johansson, Jovan Paskota, Jimmy Söderberg och Oscar Gyllenhammar. Två personer jobbar heltid i företaget, en av dem är nyrekryterade vd:n Nicklas Ericsson som närmast kommer från tjänsten försäljningschef inom motorsport på Pirelli.

– Han kommer att vara ute på 60 event från Skellefteå till södra Frankrike i sommar där vi bjuder in förare och publik att provköra, säger Mattias Westelius.

Gustav Johansson har många priser från sin racingkarriär. Nu kan han lägga ett pris från sin karriär som företagare.
Gustav Johansson har många priser från sin racingkarriär. Nu kan han lägga ett pris från sin karriär som företagare. Foto: Charlotte Ferneman

Racingsimulatorn har väckt stort intresse på mässor de varit med på. I simulatorn går det att köra 300 kilometer i timmen på valfri bana över hela världen, utan att behöva resa dit. Rörelserna överförs från mjukvaran.

– Den simulerar banan och rör sig upp och ner. Om man bromsar känner man det, säger Gustav Johansson, som sedan visar hur det ser ut när han testkör en rallycrossbana i Höljes.

– Man känner varje gupp och vridning. När man sätter sig i den känns det som på riktigt, instämmer Mattias Westelius.

Nischad kundgrupp

På kundevents har Racemores simulator ställts bredvid en sportbil, så har besökarna kunnat köra just den bilen virtuellt.

– På Elmia var det 400 personer som provkörde simulatorn, den stod inte still en stund. På en ingenjörsmässa där vi ställde ut bland företag och industrier var vi mässans näst mest besökta utställare. Mest besökt var Koenigsegg, säger Mattias Westelius.

Delägaren Mattias Westelius ser stor potential för racingsimulatorn, som redan nu har kunder över hela världen.
Delägaren Mattias Westelius ser stor potential för racingsimulatorn, som redan nu har kunder över hela världen. Foto: Charlotte Ferneman

Bland kunderna finns bland annat professionella racingförare. Att träna hundratals timmar i sitt racingfordon inför en säsong är mycket dyrt. Om man kan göra det i en simulator istället och få motsvarande träning är det värdefullt.

– Rallysporten är kräsen, fungerar det inte vill de inte ha den, fungerar det vill alla ha den, säger Mattias Westelius och fortsätter:

– Kundgruppen är smal och vet vad de vill ha.

Simulatorerna kan också anpassas efter kunden, som hur ratten placeras, sätets utformning och färgen på lacken. Mjukvaran i den kan köra en rad olika bilspel och även äventyrsspel.

Ytterligare två viktiga marknader för Racemore är just inom e-sporten samt sportbilsägare som älskar att köra bil.

Den röda lacken är samma färg som på Volvobilar på 1970-talet. Kunden som beställt simulatorn önskade just den kulören. Racingsimulatorerna kan anpassas efter kundens önskemål, de kan också ha olika typer av säten.
Den röda lacken är samma färg som på Volvobilar på 1970-talet. Kunden som beställt simulatorn önskade just den kulören. Racingsimulatorerna kan anpassas efter kundens önskemål, de kan också ha olika typer av säten. Foto: Charlotte Ferneman

Görs i Mariestad och USA

Racingsimulatorn slutmonteras i Mariestad och tillverkas av delar företrädesvis från företag från Mariestad och Skaraborg. Den tillverkas även i Salt Lake City för att kunna tillgodose den amerikanska marknaden, som har en annan branschstandard. Gustav Johansson ska senare åka till USA och kontrollera tillverkningen.

Responsen som han har fått från andra proffsförare är positiva. De som testat upplever att de kan träna i simulatorn under vintern och sedan börja köra i bilen utan att känna sig ringrostiga.

– Det går att träna på asfalt, grus och snö. Ju mer man kör desto bättre blir man, säger Gustav Johansson.

Årets innovationspris – Racemore Sweden AB

Stora pojkar har sina leksaker precis som små. Den enda skillnaden är priset. Benjamin Franklin yttrade det redan på 1700-talet. För en grupp män i Mariestad har leken blivit allvar. Intresset för motorer och racing förde dem samman och det resulterade i en simulator för motorsport. Den har gjort succé, både nationellt och internationellt. Att allting, från ratt till mjukvara, kommer från Mariestad är en stor bonus. Årets innovationspris går till Racemore Sweden AB.

Läs också

Artikeltaggar

Gustav JohanssonLugnåsMariestadMotorsportMässorNäringslivPirelliRacingUtmärkelser

Så här jobbar Mariestads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.