Hoppa till huvudinnehållet

BILDEXTRA: RC-banan nyinvigd i Hassle – radiostyrda fartpaket med ös

Publicerad:
Reporter Per Warvlin
Per Warvlin
per.warvlin@mariestadstidningen.se
I Hassle var det fullt ös under lördagen när RC-banan återinvigdes.
I Hassle var det fullt ös under lördagen när RC-banan återinvigdes. Foto: Per Warvlin

De små radiostyrda bilarna har en ettrig acceleration.

Bilarna passerar skarpa kurvor, hopp och raksträckor med hög fart - och ibland slutar det med en krasch och de hamnar på taket.

– Jag kan intyga att det här är vanebildande, säger Linus Jonsson när RC-banan i Hassle nyinvigdes.

Bilarna accederar snabbt och når hög farter.
Bilarna accederar snabbt och når hög farter. Foto: Per Warvlin

Här håller Hassle Goifs racingsektion till och nytt för i år är det staket som byggts kring banan med hjälp av pengar från Lions.

– Klart vi vill vara med och hjälpa till. Det är en bra sysselsättning för både unga och vuxna, förklarar Erik Magnusson i Lions Club Lyrestad Hasslerör.

Pelle Falk Hedberg och Tobias Löfgren har kul.
Pelle Falk Hedberg och Tobias Löfgren har kul. Foto: Per Warvlin

Händer mycket

Klubbens ordförande Anders Israelsson är på gott humör och skiner i kapp med den värmande solen. Det är full fart på RC-banan, men även en loppis runt klubbhuset och snart står den nyasfalterade tennisbanan färdig för att användas.

– Renovering av klubbhuset pågår och vi jobbar med att få färdigt ytterpanelen, berättar Anders och visar oss runt.

Linus Jonsson visar upp sina två bilar. Han är en av entusiasterna i racingsektionen.
Linus Jonsson visar upp sina två bilar. Han är en av entusiasterna i racingsektionen. Foto: Per Warvlin

Linus Jonsson, som är med i styrelsen för racingsektionen, är en av entusiasterna kring RC-banan på 600 kvadratmeter, där underlaget består av en 20 ton tung konstgräsmatta som en gång varit fotbollsplan. Den tidigare mattan var tunn och sliten.

Anders Israelsson, ordförande i Hassle Goif, tillsammans med Erik Magnusson i Lions Club Lyrestad Hasslerör.
Anders Israelsson, ordförande i Hassle Goif, tillsammans med Erik Magnusson i Lions Club Lyrestad Hasslerör. Foto: Per Warvlin

– Vi lade dit den för tre års sedan och det fungerar bra. Det nyuppsatta staketet är ett led att få banan tävlingsklassad, men det finns lite mer att göra, säger Linus.

Staketet är primärt för att skydda publiken, men även hålla inkräktande Epa-traktorer och mopeder borta.

Det finns mycket tid att tjäna på inställningarna.
Det finns mycket tid att tjäna på inställningarna. Foto: Per Warvlin

Kör en buggy

Torsöbon Linus, som kört radiostyrda bilar i tio år, styr en eldriven terränggående buggy, skala 1:10. Farbror Klas lurade in honom i sporten.

– Det här är ett av de billigaste sätt att utöva motorsport på. Man kan köpa ett körklart, begagnat ekipage för mellan 3 000 och 5 000 kronor. Då ingår batteri, laddare och sändare, berättar Linus.

Tobias Löfgren har hög koncentration.
Tobias Löfgren har hög koncentration. Foto: Per Warvlin

– Men precis som med allt annat kan man lägga ner hur mycket pengar som helst. För närvarande är vi ett tiotal aktiva här i Hassle, men hoppas kunna blir fler.

Personligen tycker jag det är otroligt roligt att skruva
Linus Jonsson

– Vi har även verksamhet här på vinter. Då håller vi varannan lördag till i gymnastiksalen och rullar ut en temporär banan, samt kör ett par timmar. Bland de mest lovande förarna i Hassle är Hugo Johansson, 18 år. Han har varit ute och tävlat en del.

Kurvtagningen är svår.
Kurvtagningen är svår. Foto: Per Warvlin

Vad gör en bra förare?

– Det handlar mycket om inställningar på bilen. Börjar man jaga tider för att hänga med de snabbaste måste man ligga i och ställa in bilen. Det gäller också att ha fräscha däck.

– För övrigt krävs det bra timing, rytmkänsla och bra reaktioner.

Hugo Johansson är en lovande kille i sporten.
Hugo Johansson är en lovande kille i sporten. Foto: Per Warvlin

Skruvar

Vad är roligast med detta?

– Personligen tycker jag det är otroligt roligt att skruva. Man kan göra allting som man kan göra med en vanlig racingbil. Det är ställbar differential, ställbara stötdämpare, ändra hjulbaser och vinklar men även att ställa in framvagnen, berättar Linus.

– I Sverige finns tre heltidsproffs som kör radiostyrd bilsport. Det här vi sysslar med är en instegsklass.

Inställningarna på bilarna är avgörande.
Inställningarna på bilarna är avgörande. Foto: Per Warvlin

Små snabba krutpaket

Lura dig inte av bilarnas storlek. För i denna sportgren talas det samma språk som i depån på exempelvis Monza, när Ferrari vill ha mer fart genom kurva tre eller mer stabilitet i inbromsningen till Parabolica-kurvan! Inställningar av chassi, taktik, depåstopp, spårval och så vidare gör denna sportgren spännande utifrån både ett tekniskt och tävlingsmässigt perspektiv. Källa: Radiostyrd bilsport

Artikeltaggar

HassleHasslerörLionsLyrestadMotorsportSport

Så här jobbar Mariestads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.